Javaslat...

 2010.12.20. 09:49

Ho-ho-ho Kedves Gyerekek!

Miután nem tudom igazán lemérni, érdekel-é egyáltalán valakit, amiről írom a bejegyzéseket, szeretném ha a jövőben, egyfajta Önök kérték formában folytatódna a dolog. De.... arra is megkérném a Tisztelt Egybegyűlteket, mielőtt kérdésük akadna, olvassák el az eddigi bejegyzéseket (is). Annak nem látom sok értelmét, hogy sokadszorra ismételgetem ugyanazt, papagáj módjára. Tudom az ismétlés, a tudás meg az anyja, de itt már túl sok az anya... Tehát várom a témákat! Ígérem legjobb tudásom szerint összegyűjtöm, feldolgozom a hozzá való infókat és megírom a bejegyzéseket.

Gondolom túl nagy aktivitás jövő év eleje előtt nem várható. Bár decemberben, minden eddiginél nagyobb volt az érdeklődés. Minek tudható ez be? Talán a kíváncsiságnak, talán  a végtelenül felfelé kúszó benzináraknak, talán a Karácsonyi vásárlással tele van a t....m, inkább foglalkozok mással gondolatmenetnek, talán..., talán...?

Röviden ennyi, nem akarnék senkit elvonni a Karácsony nevezetű, Nagy Év Végi Levevés című népi játékban való részvételtől! El ne felejtsd megvenni nagypapának a 20. zoknit, Icusnak a "parfőmöt", Zolikának a rángatózó rugós kiskutyát és Robikának a legújabb őrületet a Bakugan-t!

A fentiek természetesen az "akinek nem inge bla-bla" keretein belül értendők.

Boldog Boldogságot és Minden Földi Jóval Megáldott (Régi) Új Évet Mindenkinek!

PS. ...mert mint tudjuk: az idő soha-soha meg nem áll... (Stirlitz)

HHO2

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://hidrogen.blog.hu/api/trackback/id/tr262527430

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cef 2010.12.20. 10:26:12

az egyik decemberi bejedzésed kommentjeihez írtam fagyás elleni javaslatot. naivan azt hittem lesz rá reakció. de nem azért, mert nem működik az ötlet, sokkal inkább azért, nem e valaki jobban vágja a témát és esetleg olyan szarvashibát fedez fel benne, amiről fogalmam sem volt.

hho2 2010.12.20. 10:29:25

Szia!

Ne vedd zokon, néha kicsit leül a lelkesedés! Szerintem "fagyás" ügyben lesznek még ötletek.
HHO2

cef 2010.12.20. 11:54:37

semmiképp nem veszem zokon csak az módszer eredményessége érdekelne. bár nálam működik...

valakinek van suzuki 1.3 glx -be épített hho-val tapasztalata?

nálam
-benzin energiaforrás
-hho nélkül: 5,2 - 5,7L
-hho-val: 4,6 - 6L között sokminden előfordult már.
-pwm, lambdaszonda módosító nincs.
-hho: 21 lemezes -sss+sss-sss+sss-sss+ kiosztású.
-a hhogáz közvetlenül a karburátor szívóncsonkjához van téve.
-15000km-t már mentem mióta megvan.

szerint 3 - 3,5L környékére lehetséges lenne leszorítani ...

patkolttojas 2010.12.20. 14:08:25

@cef: Kedves cef!

Légy oly szíves és menj erre az oldalra és az ötleted megvalósíthatóságára találsz információkat: www.hobbielektronika.hu/forum/topic_2556.html

Keresd ezt a részt. melyet könnyítésképpen adok:

(#859731) patkolttojas válasza ........

Ezzel nem ajnározni akarok egy másik fórumot, de azért ott is lehet olvasgatni erről a témáról.
Üdvözlettel: patkolttojas

cef 2010.12.20. 15:09:33

@patkolttojas: szia!

köszi a megerősítést. a CO2 fejlődés sajnos tény de arányaiban véve a H2 és O2 több.

ez az égöv nem igazán kedvez ezeknek a vizes ötleteknek.
kiváncsi lennék Farkas koléga hogyan oldotta meg ezt Kanadában...

hho2 2010.12.20. 15:20:29

@cef:
Szia!

Ő ezt sehogy. FarkasHHO csak papíron létezik. Ajánlanám az Alibababa.com oldalt. Ha beütöd HHO-t keresésre, ugyanazt fogod találni tized áron. Vagy alternatív megoldásként keresed fel az itthoni "terjesztő-képviselőket" és hallgasd meg őket. Ingyen Mikroszkóp Színpad. De ha kíváncsi vagy a csodára, netán terjeszteni akarod, összehozlak az egyik áldozatával, aki kb. 300 szettet tud ajánlani nagyon-nagyon-nagyon kedvezményes áron.
HHO2

patkolttojas 2010.12.20. 16:28:52

@cef: Szia cef!
Az alkohol elektrolízisénél nem csak azt kell számításba venni, hogy CO2 és 3H2, valamint ha vizet is tartalmaz a lötty, akkor oxigén és még plusz hidrogén is keletkezik, hanem azt is, hogy egy alkoholos oldatból először el fog "fogyni" az alkohol, ami marad az meg mondjuk a KOH vizes oldata lesz és akkor ott vagy ahol a part szakad!
Az alkohol pedig még érdekesebben is viselkedik hő hatására. Alkohol gőz is fog távozni a rendszerből, ami majd a buborékoltatóban részben feloldódik, ezzel is csökkentve az alkoholos elektrolit mennyiségét. Próbáltál már alkoholt bontani? Bárki, bármit is mond, már csak a szaga miatt is, ha például pálinka lenne, akkor azt hihetnők, hogy egy egész kocsma van a kocsidban! Gondold át egy kicsit, hogy mennyire lehetséges ez!?
Üdvözöllek:patkolttojas

cef 2010.12.20. 16:44:27

@patkolttojas: szia!

én nem éreztem semmiféle alkoholszagot. nem autóban próbáltam ki, hanem asztalon 12V 3-4A mellett, buborékoltató nélkül.

egyébként vegyész ismerősöm javasolta az izopropylt.

patkolttojas 2010.12.20. 16:53:47

@cef: Szia cef!
Ha csak ekkora árammal hajtottad, akkor mennyi volt a gázhozama? Mekkora cella volt, hány lemezes, milyen kiosztásban semlegese lemezek száma?), mekkora volt a lemezek közötti feszültség (alkoholos oldatnál nagyon kíváncsi lennék rá!) Ha mérni is tudtad, akkor mekkora volt az MMW érték? Megtisztelnéd a társaságot, hogy konkrét adatokat is közzétennél? Szerintem ezen a fórumon ez lenne a cél!(?)
Üdvözöllek: patkolttojas

cef 2010.12.20. 17:11:22

@patkolttojas: szia!

-21 lemez, -sss+sss-sss+sss-sss+, 80mm x 80mm
-az oldat: 40% izopropyl alkohol + 60% ioncserélt víz+NaOH
-12V 3-4A
-helyiség hőmérséklete: nagyon hideg (érzésre legalább - 8°C)

ennél több adatot nem tudok mert nincs semmilyen műszerem (kis analóg ampermérőt leszámítva).
azt akartam megtudni működik e egyáltalán. kb 5 percig működött. nem volt valami nagy pezsgés, de már írtam erről egy előbbi bejegyzéshez.

degumentes 2010.12.28. 19:02:32

Elektronikára van már valami jóféle megoldás? A cellák már ki vannak vesézve teljesen.

patkolttojas 2010.12.28. 19:54:05

@degumentes: De jó Neked! A cellákat egy kicsit összefoglalnád?
Az elektronikára mire gondolsz? MAF/ MAP, PWM, VOLO CHIP, stb.? Mindenre van megoldás, legfeljebb drága (nekem)! Ezek szerint ezeket is kiveséztük. Ha nem is pont itt, de a többi hasonló blogban ezer megoldásról olvashatsz! Melyiket nem említettük?

degumentes 2010.12.30. 17:37:07

@patkolttojas: lehet rosszul fejeztem ki magam, itt ezen a blogon, már volt róla szó milyen anyagokat használj, nem hiszem, hogy ettől többre lenne szükség a megépítéséhez, de pl. EFI, PWM, MAF/MAP készítéséről nem sok mindent találni, ami alapján meg lehetne építtetni valakivel!

hho2 2010.12.30. 17:56:08

@degumentes:
Szia!

Igaz nem nekem üzentél, de el sem hinnéd, ezek után amit összeírtam ez ügyben, hány olyan levelet kapok ami azzal kezdődik: és milyen anyagok kellenek hozzá?
Ha csak 1 darab kell valamelyik elektronikából és meg akarod csináltatni, több 10.000 lesz a vége. A legtöbben nem is értik mit szeretnél! Elhiheted futottam már pár kört ez ügyben. A PWM még az egyszerűbbek közé tartozik, de a szenzorok kezelésére már kismillió megoldás létezik. Azt pedig már le sem merem írni: várjuk olyanok jelentkezését akik elektronikában jártasak, mert idáig is süket fülekre talált!
HHO2

robchy 2010.12.30. 18:53:40

Üdv HHO2 és kedves többiek.

Isten éltessen mindannyiónkat akik ezen tématerületen kívánunk szebb jövőt teremteni...
/Ámen/
Nos, én is beszállok...
Az első amatőr teszt bebizonyította az EGO-mnak, hogy amit a neten eddig másoknál láttam, az megvalósítva (bár csak kezdetlegesen), tényleg működik.
Nos, azért nem alkalmazom a már sokszor említett "száraz cellás" már meglévő technikát, mert amit lehet ingyen akarok beszerezni és 1 bontót így összerakni.
Ez már elindít és azután pénzekkel támogatva szuper dolgokat hozok ki a rendelkezésemre álló eszközökből.
Engedjétek, meg, hogy pozitívan álljak még hozzá... :)
Üdv,
Robcsi

degumentes 2010.12.30. 19:10:45

@hho2: Az anyaggal kapcsolatba, ha arra nem képes valaki venni a fáradságot, hogy visszaolvasson akár ezen a blogon hogy mik vannak írva, akkor azt se tudja mit szeretne! A másik dolog ha egy kicsit is odafigyelt valaki a kémiaórákon, akkor az nem okozhat problémát, hogy milyen anyagokat használhat fel egy ilyen cella elkészítéséhez! De ha még mindig probléma lenne, akkor a google a barátod és a wiki a barátnőd:D! Ellenben az elektronikákról nagyon kevés dolgot lehet találni és szerintem és szerintem az elektronikának nagyobb szerepe van a bontásban mint magának a cella anyagának!!!

hidrogén · http://hidrogen.blog.hu 2010.12.30. 19:26:47

@degumentes: Ebben egyet értünk. Az elektronikának nagyobb a szerepe, mint a cellának!!

És még valaminek: Nevezetesen a gáz keverék arány eltalálásának.
Bár ehhez még igencsak kellene hatásfok és gázmennyiség emelkedés jelen tudásom szerint.

patkolttojas 2010.12.30. 23:03:55

@degumentes: Szia!

Szerinted ezt ki írta:

"degumentes 2010.06.04 23:39:04
EFIE készítéséhez leítás:
http://www.cyberspaceorbit.com/D17.pdf"
Ha nem is komoly, de ez nem elektronika? Legalább azt nézd, meg, hogy Te mit írtál!

patkolttojas 2010.12.30. 23:11:16

@degumentes: Azon a fórumon, ahol 3 hete nem jártál esetleg találnál sok-sok elektronika megoldást, sőt komplett rajzokat is! Ugye kedves I...?

degumentes 2010.12.31. 08:39:23

@patkolttojas: Az a D17.pdf az egyetlen efi amit találtam a neten és arra is azt írták, hogy nem működik, akkor minek fizessek, azért hogy vagy jó vagy nem! Nem tudom melyik fórumra gondolsz, de mindig vissza szoktam olvasni a fórumokat. A lényegen nem változtat, hogy cellákat árulnak is, de azokhoz megfelelő elektronikát nem nagyon lehet találni! Ha te olyan sokat találtál, ami működik is és minden igényt kielégít, akkor miért nem osztod meg velünk is itt ezen a blogon???

patkolttojas 2010.12.31. 09:20:48

@degumentes: Szia Imi!
A "minden igényt kielégít" egy kicsit igényes kifejezés! Ilyet nem találtam, mert szegény vagyok! Alacsonyak az igényeim!
Mivel nem akarok kimondottan más fórumokat előtérbe helyezni, de mivel itt nem tudok rajzokat közölni, ezért ismét megteszem ami biztos sokaknak csípni fogja a szemét. Nem baj, majd küldök szemcseppet és kapok legfeljebb megint (nem magam miatt) egy figyelmeztetést. (Tamás, Csaba - mea culpa, mea maxima culpa! )

Tehát:www.hobbielektronika.hu/forum/topic_9913.html

valamint: www.hobbielektronika.hu/forum/topic_2556.html

Ha itt elolvasnád azt a 2 X 30 oldalnyi bejegyzést és ismét belépnél 3 hét után és megnéznéd ismételten, hogy ott mi is történik, akkor olvashatnád, hogy nem titkoltam el semmit, még az általam megépített PWM kontrollernek a módosított rajzát is közreadtam. Sajnos E.F.I.E-vel én nem akarok egyenlőre foglalkozni, majd csak akkor, ha valaki felajánlja az autóját buherálásra. Sajna nekem csak sima karburátoros van, nincs katalizátor, sem hengerenkénti befecskendezés. Hacsak nem vesz nekem valaki a közeljövőben egy igen korszerű autót ajándékba, akkor nem is lesz egyhamar! A magam részéről igyekszem mindent elkövetni, hogy átadjam a tudásomat az érdeklődőknek, Neked is! Amennyiben megkérsz és elmondanád a konkrét kérdésedet, hogy mire is vagy kíváncsi, akkor bizonyára segítene valaki, aki éppen járatos a dologban. Ebben biztos lehetsz! De abban nem vagyok biztos, hogy helyes számonkérni egy blogon, hogy miért nem foglakozott eleget valamely kérdéssel. Lehet, hogy itt azért nem merült fel problémaként, mert máshol megoldották és akiket érint, azok egy más fórumon már megtalálták a megfelelő válasz, avagy megoldást. Imi, ne gondold, hogy ez egy kirohanás ellened, de tényleg nem ártana követni Tamás kérését, hogy ne kelljen mindent százszor elmondani, ha van konkrét kérdésed, akkor tedd fel bátran! Ha akkor nem jelentkezik senki a megoldással, akkor esetleg az a helyzet, hogy vagy nem tudja senki, vagy rosszul kérdeztél esetleg és nem értik a kérdést, ne adj Isten arra akarnak rábírni Téged is, hogy próbálj meg önállóan is kutatni és gondolkodni a megoldáson! Ne haragudj az oktató hangnemért! Tehát mi is a problémád az E.F.I.E-vel? A Google 237 találatot jelzett az E.F.I.E keresésre mindössze 0,16 másodperc alatt a hazai oldalakból és a lefordított külföldiekből pedig 165.000 találat volt 0,86 másodperc alatt. Nem hiszem el, hogy ne foglalkozna az E.F.I.E-vel elég fórum. Miért pont ez a hibás?
Sokat gondolkodtam, hogy egyáltalán reagáljak e , de megtettem.
Üdvözöllek: patkolttojas

hidrogén · http://hidrogen.blog.hu 2010.12.31. 09:50:07

@patkolttojas: Tisztelt jóember!

Kérlek téged, ha van elektronikád vagy bármilyen fejlesztő jellegű tudásod akkor írj egy bejegyzést a blogba!
Nem szeretünk 60 oldalt átolvasni "feleslegesen", ha egyszer össze tudnád foglalni a tudását egy rövid blogbejegyzésbe. Írta már Tomi is kommentbe, hogy szívesen meghívunk vendég "előadónak" írónak. A továbbiakban folytassunk erről privátban levelezést, ha és amennyiben érzel magadban kiírni valót ezügyben.

degumentes 2010.12.31. 12:10:32

@patkolttojas: Nem zavar ha kioktatnak mert én se értek mindenhez, sőt minél többet tudok annál inkább arra jövök rá hogy semmit nem tudok:D Nem akartam senkit se számon kérni, csak azt jegyeztem meg, hogy keveset lehet tudni az elektronikákról! Konkrétan nekem egy olyan együttes elektronikára lenne szükségem, amiben megtalálható egy PWM egy EFIE és egy MAP/MAF valamit legyen hozzá egy olyan lcd kijelző (nem vagyok nagyravágyó:D) amin nyomon lehet követni a beállításokat! Egy ilyen elektronikáért akár még pénzt is adnék, bár engem se vet fel a pénz! De köszönöm a linkeket át fogom olvasni mindet!

hho2 2010.12.31. 15:18:06

@degumentes:
Szia!

Azt hiszem ezt a linket is egyszer már közzétettem, de itt van még egyszer. Ez mindent tud amiket leírtál. Nem tudom, hogy ez a verzió vagy egy másik, de még érintőképernyős változata is létezik. www.youtube.com/watch?v=xvIUNE87PCI
Az ára 430 USD + posta + vám. Valami gond lehet a céggel, mert vevőjük lenne rengeteg, csak időről időre elérhetetlenek.
Ha pedig a Nagyrabecsült Olvasók követik a blogot az új évben is, beszámolhatok egy amerikai üzemlátogatásról, ahol is elektronikák fejlesztésével foglalkoznak. Reményeim szerint valamiféle együttműködést is ki szeretnék dolgozni velük. Vagy ők szállítanak készen, vagy licenc alapján lehetne itthon gyártani, vagy-vagy- vagy... Minden esetre amit már most fel tudnak mutatni az könnyedén piacvezetővé teszi a céget, a HHO szabályzás terén, túlzás nélkül állítom, világszerte. Sok részlet amiről írnak, nekem sem világos, de gondolom személyesen minden azzá válik.
Addig is BUÉK!
HHO2

patkolttojas 2010.12.31. 15:39:01

@hidrogén: Szia Csaba! Na jó. Akkor kezdjük előröl. Ez sem lesz rövid!

A magam részéről, mint elektronikát, csak a PWM kontrollereket volt módomban kipróbálni, az egyéb dolgokat majd később, ha egyáltalán a kezem közé kerülnek. A másik fórumon már írtam ugyan, de ismétlés a tudás anyja (Tamás szerint már sok az anya), tehát egy link egy PWM kontrollerről, amit annak idején találtam és egy kis kiegészítéssel meg is építettem. Szokásomhoz híven nem marattam nyákot hozzá, hanem csak amolyan "ideiglenes" állapotban készítettem el, kapható próbapanelen, WR huzalozással, ami általában véglegesnek tekinthető ilyenkor. Az alkatrész költsége veri a 2000 HUF-ot, de nem sokkal haladja meg! Viszont "KIVÁLÓAN MŰKÖDIK! RÁADÁSUL TALÁLNI KOMPLETT NYÁKRAJZOT IS HOZZÁ! Igaz kiegészítettem + 1 tranzisztorral, annak a rajzát az említett fórumban le is közöltem. Sajna ahhoz oda kell lapozni. Az eredeti pedig ez: www.sentex.net/~mec1995/hho/pwm1.html

Az egyéb vásárolható PWM vezérlők nagy része is nagyon jó (valamire). Nem akartam senkit megbántani, de azok "csak manuálisan" kezelhetők, tisztelet a kivételnek, de az már nem a 10.000 forintos kategória.

Általában NEM STABILIZÁLJÁK A CELLA ÁRAMFELVÉTELÉT. Neked kell mindig beállítgatni ha változik, hogy mennyit akarsz, hogy felvegyen a bontód, azt látni is kell, - 7000 pénzért egy fedélzeti ampermérő!!! Ha nekilódítod, akkor akár annyira is meghajthatod, hogy elszáll, pedig igen bivaly FET-ek vannak benne, akár egyenként is elvinne 300W-ot, de kettő van általában párhuzamosan kapcsolva. Az testvérek között is van vagy 600 W(!)
Az autók generátora nem igen van felkészítve ekkora "túlterhelésre", de az akku kibírja. Így aztán lehet szépen dicsekedni 3 liter /perces gázhozammal, meg akár többel is. Csak azt felejti el mindenki hozzátenni, hogy az erőművet is vitte magával! Ezért szoktam csodálkozni azon, hogy mily módon sikerül elszállítani egy PWM-et! Persze nem 2 semleges lemezes bontót kell csinálni, mert az bizony nálam is "kiveri a biztosítékot", de csak a lelkemben!

Menjünk tovább. A csöves bontóknál egy kicsit más a helyzet. Ott mindenki azt reméli, hogy a frekvencia változtatásával meg lehet hágni az elméleti maximumot és 10x, 100x annyi gázt lehet termelni ugyanakkora elektromos teljesítménnyel, mint pl. a szárazcellás bontóval. Egyébként a név nem utal a funkcionális működésére és ezáltal sokaknak érthetetlenné válik az egész. Remélem majd egyszer igen, de egyenlőre még azt sem hallottam, hogy sikerült volna bárkinek is rezonanciába hozni a csöveket külön, külön és egyszerre a kettőt, vagy ki tudja hányat és az adott volna + nyereséget a gáztermelésben. Erre miért nem kíváncsi itt senki?

Azért beszereztem egy dual jelgenerátort, ami egymástól független két csatornán tud kiadni különféle jelalakokat, különféle frekvenciákon. Azt hiszem elmegy a "drága" vagy 10 MHz-ig is, ha kell. De amíg nem lesz pl. pénzem venni x darab csövet, hogy kipróbáljam azt is, addig majd a szárazcellát faggatom különféle jelalakokkal és frekvencián. De ahhoz is idő és pénz kell.

Nekem is lennének minden igényt kielégítő elvárásaim, de én a "magad uram, ha szolgád nincsen" elvet vallom. Nálam minden csak akkor van jól megcsinálva, ha én csinálom meg! Vannak akik ismerik ezt a "fajta" embert. Lehet, hogy mai mércével mérve annyira nem is "jóember"? Nem szeretnék azon porhintők táborába tartozni, akik bármit elmondanak a cellájukról, csak, hogy valaki azt mondja róla, hogy "Ez igen, a tied a legjobb a világon, a többi egy sz@r, stb. stb.".

Tamás szerint az elektronika fontosabb, mint maga a cella. Lehet, nem vitatom. Persze ezt én úgy értelmezem, hogy PWM + E.F.I.E + MAF/MAP -feltéve, ha mindre szükség van.

Valószínűleg ebben megegyezik a véleményük Imivel is! Ugye?

Erről csak annyit tudok mondani, hogy azóta sem tudok semmit, hogy mondjuk az ominózus VOLO CHIP (89 Dollár csak!!!) hogyan vált be? Hiányos nyelvtudásomnak köszönhetően nem is igen kutakodtam tengerentúli blogokban, hogy megfejtsem, ezt, meghagyom egyenlőre az érdeklődőknek, azzal a felszólítással, ha megtudnak valami érdemlegeset, akkor ugyan lökjenek fel ide is egy fordítást, vagy legalább egy linket róla!

A Tamásnak már említettem és most itt is megteszem, hogy elkezdtem írni a saját kis esszémet, melyben kizárólag a saját tapasztalataimat fogom összefoglalni a DRY-CEll-el kapcsolatban. Mindent igyekszem majd összeszedni, de sajnos (nem vagyok benne biztos), hogy ezek után bárki is el fogja olvasni, mert meg fogja haladni a 30 oldalt! Jómagam már több száz oldalnyi információt elolvastam e témáról és nem volt haszontalan. Én sem értettem mindennel egyet, de legalább annyit kihámoztam belőlük, hogy tulajdon képen mi is a baj. Itthon az a fő baj az, hogy a sült galambok nem repkednek az égen, amott meg az, hogy mindig a saját gyártmány a spíler, a többi meg nem ér semmit! De ott legalább van!

Szeretettel várom megtisztelő válaszotokat és kérdéseiteket! Amire tudok válaszolok, ha meg nem, akkor nem tudom rá a szerintem helyes válasz és nem akarok baromságokat mondani.
Folyt. köv.

Üdvözlettel: patkolttojas

patkolttojas 2011.01.01. 17:19:40

@hidrogén:
Először is Boldog Új Évet kívánok Mindenkinek!

A téli időszakra tekintettel most egy kis tapasztalat megosztás következik. Az alapja pedig ez: www.youtube.com/watch?v=BRNZFalVGhs
Ne nagyon nehezteljetek rám, hogy mostanában mindig visszatérek a téli dolgokhoz, de szerintem érdemes vele foglalkozni. Már egy hete nem a mamára gondolok, hanem a teraszon "hűtött" berendezésre, erre: www.youtube.com/watch?v=fTGueeCJZnU&feature=mfu_in_order&list=UL
Most az eredményekről és tapasztalatokról szeretnék beszámolni.
A biztonság kedvéért a buborékoltatót vízmentesítettem mielőtt a "természetes hűtőbe" került volna a cucc. Akkor még nem cseréltem le a buborékoltató vizét fagyállóra, de ez egy fontos momentum lesz a későbbiekben! Túlérte a -19 C fokot, csonttá fagyott az egész, tartályostól, cellástól, mindenestül. A kezem is hozzáfagyott a vashoz, ha hozzányúltam. Az elrendezése az első linkben ajánlott felépítésű, az elektrolit szintje nem haladja meg a cella gázkivezetésének a szintjét, nehogy befagyjon. A tárolótartály 5 literes, de az elektrolit (KOH oldat, esővízben, kb. 7%-os töménységű) mennyisége a cellával együtt kb. 3 liternyi. Az elektrolit kopogósra fagyott mindenhol a sok mínusz hatására. Ma hoztam be délelőtt, hogy elindítsam. Igaz a hőmérsékelet jelentősen emelkedett , mármint a kinti, vagyis alig volt -8 C fok, de ennek ellenére a csonttá fagyott állapot egy fikarcnyit sem változott. A "műhelyben" (vigyázat nagyzolok!) +10 C uralkodott.

Annyit kell még tudni róla, hogy egy 11 lemezes cella van benne (+nnnn-nnnn+), a mérete nem túl nagy 11 X 17 cm-es lemezekből áll, a bontásban 20 felület vesz részt, melyeknek a tisztán a vízbontásban szereplő felülete mintegy 2400 cm2. A beépített, saját gyártmányú PWM vezérlő, melyről már írtam az előző kommentben 18A-re volt beállítva, ezzel pont 1 liter/perc volt a gázhozama. A "cellákon" mért feszültség ilyenkor 11,5V - 12V körüli érték szokott lenni digitális multiméterrel mérve. Tápegység: transzformátor, GRAETZ egyenirányítóval és 10.000 uF elkó a szűrés. Tehettem volna rá egy akkut is, mert annak a kapacitása ennek a sokszorosa, de pillanatnyilag úgy vélem ennek nincs jelentősége.

A teszt:

A bemeneten árammérő, a cellán feszültségmérő. Bekapcsolás, áramfelvétel 6-7 A körüli érték, lassan emelkedik. Gáztermelést nem mértem a buborékoltató kimenetén! Azonnal kikapcs. Buborékoltató szétszedése, és a szomorú megállapítás: a cső aljában kis jégdugó.

Magyarázat: Mivel a cső szinte teljesen leért a buborékoltató aljára és valószínűleg maradt a tartályban egy kis víz, megfagyott és egy igen kis dugót képezett a csőben. Mivel a cső műanyag, ezért a kezemmel kicsit megmelegítve össze lehetett roppantani benne az akkorra kásássá vált dugót, megszűnt a zárvány!

Tanulság:
Ne hidd el, hogy a hirtelenjében kiöntött tartály faláról esetleg idővel nem gyűlik össze annyi víz, hogy problémát okozzon! Mivel a buborékoltató gázkivezetését a tárolás idejére nem zártam el, ezért az addig melegnek tekinthető fémtartályban a levegő jóval több párát tartalmazott, mint a hideg kinti levegő, a hűléskor lecsapódott pára + a beáramló hidegebb levegőből lecsapódott pára folyadék formájában összegyűlt a tartály alján és elérte a cső végét. Ha fagyállót tettem volna bele (saját ajánlásom szerint), akkor ez nem fordul elő.

Tehát delej visszakapcsolva, gáz már mérhető a kimeneten, minden rendben, tehát a cella a befagyott elektrolitból is képes gázt termelni.

Az áram kb. 10 perc folyamatos üzem után is még csak 9-10A körül mozog. A gáztermelés alig 1/2 liter volt percenként. Megmértem a tartályban az elektrolit-jégtömb tetején a cellából kifolyt elektrolit hőmérsékletét, mely 13 C fokos volt. Nem sok képződött, mert ugye utánpótlás nincs! De nem is kell, mert a cellában lévő elektrolit mennyisége bőven elég arra az időre a gázfejlesztéshez, amíg ki nem olvad majd a tartály. A miértjére egy korábbi videóválasszal szolgálhatok: www.youtube.com/watch?v=EOjJIVyp4FU&feature=mfu_in_order&list=UL
Tehát egyáltalán nem probléma még az sem, ha akár egy órán át sem kap a cella egyetlen csepp elektrolit utánpótlást sem, mert működik azzal, ami benne van. A hab is vezeti az elektromosságot, nem csak a folyadék!

Több mint fél órás üzem kellett ahhoz, hogy a cella áramfelvétele megközelítse a 16A-t. Ismét megmértem a hozamot, ami 0,7 liter/perc érték körül járt.

Egy óra elteltével a tartályban az elektrolit még mindig egy jókora tömb volt, egy kicsit már kásásabbnak tűnt, de ennek ellenére a cella bemenete még mindig nem volt teljesen átjárható a folyadék által, nyilván eltömődött a kásás elektrolittal. Még mielőtt megkérdezné valaki, hogy miért, hát itt a válasz: A cellában az áramlás iránya miatt az alsó csövön a cella felé áramlana a folyadék, ami most éppen kásás. A tartályban az elektrolit hőmérséklete még akkor is 0 fok körüli, ha nem olvadt el teljesen a jég, mert ugye a jég/folyadék átalakuláshoz is hő kell.

A 2. órában elérte a cella azt, hogy működni kezdett a PWM és korlátozta az áramát a beállított 18A-re. Ennek ellenére a gáztermelése mégsem érte el a kívánt és korábban ugyanilyen áram és feszültség értékek esetén mért 1 liter/perc értéket, hanem mindösszesen a 0,92 l/perc eredményt hozta. Az elektrolit természetesen ekkorra már a cellát is folyamatosan táplálhatta, és pont ennek van itt jelentősége, mert a hőmérséklete még mindig alig haladta meg a 2-3 C fokot!

Következtetések:
1. A hideg elektrolitból a cella ugyanolyan elektromos teljesítmény felvétel mellett sem tud annyi gázt termelni, mint a meleg elektrolitból.
2. Az ajánlásomban feltüntetett DRY-CELL + elektrolit tároló tartály + buborékoltató elrendezés és folyadékszintek betartása mellett teljességgel alkalmas a "szárazcellás" vízbontó berendezés a téli üzemeltetésre is!
3. A cellából az elektrolit tároló tartályba visszaáramló meleg gáz és némi elektrolit idővel képes felolvasztani a megfagyott elektrolitot.
4. Semmilyen körülmények között nem szabad fagyálló nélküli buborékoltató tartályt használni, és ezek szerint a kiürített, de előzőleg vízzel feltöltött buborékoltató is befagyhat, tehát indokolt annak fagyállóval való feltöltése.

A bécsi "Újévi koncert" eddigre véget is ért, szép volt, leszámítva a szokásos közvetítési és műhold lemerevedési problémákat.

További jó hétvégét és olvasgatást kívánok!

patkolttojas

degumentes 2011.01.02. 12:36:18

Az 1-es következtetésre, részben az lehet a válasz, hogy hidegben csökken a térfogata gáznak is. Én valami olyanra gondolok, mint a LPG üzemű kocsiknál is van, hogy az autó hűtőkörébe bekötni egy valamilyen radiátort, amivel fel lehetne melegíteni a cellát.

lütyő 2011.01.06. 12:10:55

@patkolttojas: Szevasz azt irtad hogy 2 óra eltelteltével érte el a kivánt 18A és nemtermelet 1L . 2 óra alt azért csak melegedet valamenyit . Nemlehet hogy más lehetet a gond ?

patkolttojas 2011.01.06. 13:44:22

@lütyő: Szia lütyő! Egy kicsit pontosabban :
"A 2. órában elérte a cella azt, hogy működni kezdett a PWM és korlátozta az áramát a beállított 18A-re. Ennek ellenére a gáztermelése mégsem érte el a kívánt és korábban ugyanilyen áram és feszültség értékek esetén mért 1 liter/perc értéket, hanem mindösszesen a 0,92 l/perc eredményt hozta."

Én ezt írtam.Ez nem azt jelenti, hogy 2 óra alatt nem termelt 1 litert, hanem azt, hogy még ekkor sem érte el az 1 liter/perces termelést! Termelt az folyamatosan, csak a beáramló hideg elektrolit folyamatosan hűti a cellát, tehát fel sem tudott melegedni ezalatt az idő alatt az "üzemi" hőmérsékletre. Ez egy kicsit mást jelent! Probléma persze volt = a hideg.
Üdvözöllek: patkolttojas

lütyő 2011.01.06. 22:59:14

@patkolttojas: Én értem mit irtál az eső alkalommal. Most az enyém ugyál hogy csak a cela gázkivezető furatáig van elektrolid tehát nincs a tartájban semi csak a lemezek és a vizcsőben amenyi van . Napokban hoszútávot mentem kb 8 üzemórát ment álandóan kb 20 perc alatt elérte a kivánatos 15-16A és végig tartota . Induláskor -6C csontáfagyot álapotban minden az út végén kb 25C lehetet a bontó. Szerintem nemszükséges a tartájt a bontó mellérakni mivel nagyonsok időkel amig az összes elktrolid kiolvad és felmelegszik. Inkább érdemes töbször utántölteni a megfelelő szintig amig ezek a fagyos idők tartanak. Üdv

lütyő 2011.01.11. 20:51:52

Plexi végzáróval milyen tapasztalatok vannak ? Hajlamose a repedésre 10mm vastag elége vagy vékony?

Kiky007 2011.01.13. 21:14:55

Sziasztok!

Esetleg az elektrolit tartályt lehetne a tágulási tartály mellé rakni közvetlenül, az hamarabb melegítené, a kocsinak csak 10 perc kell felmelegedni :)

Kérdés: muszáj buborékoztatni? Mi lenne, ha a cellából a gáz az elektrolit tartály tetejébe menne, és onnan egyből a torokba? egy-két problémát megoldana, és ha a cella csöve beljebb lóg, és mellőle megy tovább a gáz (de az az edény falától) úgy sem szürcsölhet vissza.

A 10mm-es plexi pedig elvileg elég. :)

Üdv!

Kiky007 2011.01.13. 21:27:58

Még egy-két ötlet:

A kipu vizesedését ki lehet védeni egy kicsi lyukkal a dob alsó részén, nem egy dobot már így gyártanak. Ezt is elég csak a hátsó dobon, mivel a középső nem szokott vizesedni, az hamarabb, és jobban felforrósodik.

Az egész rendszert lehetne az üzemanyag szivattyúval kapcsolgatni (természetesen relével), elég lenne csak a pozitívról "lopni" egy kis delejt, így ki lehetne a véletlenszerű üresjáratot küszöbölni...

A PWM-et meg lehetne a gázzal, vagy a map (akár még egyet belerakni) szenzorral vezérelni. Belőni az értékeket, így lehetne full automata az egész (én ezt tervezem).

Laczyka 2011.01.13. 22:12:23

Sziasztok!

igyekszem folyamatosan nyomom követni a blog eseményeit, és a hozzászólásokat is. Sajnos még nem jutottam el odáig, hogy csináljak egy cellát. De mivel itt ez a vezérléses probléma, felmerült bennem egy ötlet, mely alkalmazhatóságát majd eldönthetitek.
LPG gázos autót használok, és innen jött a gondolat, hogy magának a gáz rendszernek van egy külön vezérlője, mely kapcsolódik a kocsi elektronikájához (landa szondához is). Na már most ez a vezérlő a hozzáértők számára könnyen programozható, és így nem kell az autó elektronikájához hozzápiszkálni, hanem mint egy kiegészítést lehetne használni.
Remélem ötletem építő jellegű, és lesz aki ezt tovább gondolja!

Minden jót!

Icekukac 2011.01.14. 09:52:10

Valaki nézte mostanában a Farkas koma weblapját?
Újabb áldozatokat szed magának? Még mindig a kaposváriak mérési eredményeivel henceg? Hogy lehetséges, hogy egy ilyen kókler kamugép még mindig tud értékesíteni?

hho2 2011.01.14. 10:47:15

@Icekukac:
Szia!
Ezt hívják tájékozatlanságnak, hiszékenységnek. Hogy lehet az hogy az én 40.000-es cellámból egyesek alkudoznak, az övéért pedig 150.000-et kifizetnek alku nélkül? Ezek kiszűrésére tervezem hamarosan létrehozni a magyar HHO intézetet.
HHO2

Icekukac 2011.01.15. 13:27:41

Az a baj, hogy az olyan féle kókler emberek attólmég ugyanúgy fogják tudni árulni az úgy mond szemeteiket.
Amúgy teljesen jó ötletnek tartom HHO intézetet. Nem kevés munkádba fog kerülni. Ha esetleg valamibe tudok segíteni ezzel kapcsolatban, akkor nyugodtan szólj.

Kiky007 2011.01.15. 18:41:32

@patkolttojas: Szia!

Egy korábbi hozzászólásodhoz lenne ötletem: a téli rendszer, jó elgondolás, viszont a fagyállós tartályba nem kéne golyós megoldással kínlódni, hanem egyszerűen egy visszacsapó szelep a csőbe...

patkolttojas 2011.01.15. 20:09:37

@Kiky007: Úgy is jó, de hamarabb fagyhat be a membrán a benne maradt vízpárától.

skoda120 2011.03.24. 10:37:10

Sziasztok! Csatlakozok én is csatlakozok hozzátok fogyasztás csökkenés eredményeivel.Ebből van hiány rendesen.Lassan kész a bontóm és szerelem be. Egyenlőre megmértem a fogyasztást bontó nélkül. Audi 80 1.6D 30éves autó.Semmi elektronika ami nekünk gond lehetne.Kopott motor stb,de jelenleg átlagos használat esetén 5.2L/100km-er a fogyasztás.Mindez egy 30éves elavult technikától. Terveim szerint megprbálom 100km-erenként publikálni a fogyasztást majd. Pár hetet kel majd várni az első mért adatra és tapasztalatokra.

skoda120 2011.03.24. 10:55:36

@skoda120: Bocsánat,kis pontositás 5L/92km-er.Tehát az 5.2 az kb,de kimérem még ma.

skoda120 2011.03.24. 11:03:59

Lesz ez még kevesebb is mert nem elég pontos az üzemanyag kimérésem.
süti beállítások módosítása