Idáig elmerültünk az elméletben, építettünk cellát, beszereltük, megigézve néztük a bubikat, lássuk mitől fog ez az egész fogyasztáscsökkenést eredményezni.

Először is a cella felől közelítsünk. Simán mezítlábasan a cellára rákötöttük a 12 Voltot, működik a dolog, de... A víz bontása során a felvett áramerősség nem egyenletes, pulzál. Bontsuk nagyon kis részekre a folyamatot és képzeljük el egy víz atom bontását. Jön az "Amper" mondván itt bontanom kell. Nagy erővel nekilát, maximumon. Elindult a folyamat, erre észreveszi, hoppá kezd bomlani a dolog már nem kell olyan bivalynak lennem, alábbhagy. Ez igy megy fel-le-fel a bontás során. Közrejátszik még az elektrolit hőmérséklete,(mennél magasabb annál nagyobb az Amperszám).

Itt van egy dolog amit magyarítva talán termikus elfutásnak (thermal runaway eredeti angolban) lehetne fordítani. A hőmérséklet és az áramerősség egymást erősítve kölcsönhatásba lép egy bizonyos szint után. 

Ennek a folyamatnak csak biztosítékunk fog gátat szabni. Hogy fokozzam, az elektromos generátorunk teljesítménye is ingadozó. Ha HHO generátorunk fel tud venni egy nagyobb áramerősséget, azt fel is fogja venni. Az én cuccom 20 és 24 Amper között ingadozik, ritkán felmegy 26-ra.

Megoldás: pulzus szélesség modulátor. PWM ahogy legtöbb helyen megjelenik a neten. Ez az elektronika általában max. 30-40 Amperig állítható. Amint beállítottuk a kívánt értéket, egyenletesen fog bontani kilengések nélkül, de megszaggatva  az áramot. Ezt elektromos szakemberek jobban el tudnák magyarázni, de mi koncentráljunk jótékony hatásaira.

  • Nem terheljük feleslegesen elektromos rendszerünket
  • Ellenőrizhető, szabályozható gáztermelés
  • Optimális kihasználása a cellának
  • Élettartam növelő

A szabályozhatóságról bővebben: képzeljük magunkat araszolva a városban. HHO generátorunk ontja a gázt. Minek? Alapjáraton vagy alacsony fordulaton minimálisa a motor  igénye. Nosza betekerek egy 5-6 Ampert, jó esetben 1/2 liter körül fog gázt adni. Bőven elég! Elektromos generátorom is meg fogja hálálni.

Kikerülvén a városból, vadul nyomom a gázt, fordulat magas, nosza 15-17 Ampert neki. Gáztermelés felmegy 1.5 liter környékére (persze ha a cella tud is ennyit produkálni). Összegezve a PWM egy extra, de nagyon hasznos kiegészítője rendszerünknek. Személy szerint ezt nem hagynám ki a rendszerből.

Ahhoz hogy a fogyasztáscsökkenés valóra is váljon az autón, pár szenzort ki kell cselezni. Ha autónk sima karburátoros, szerencsénk van. Vagy a keverék állítót kell szegényebbre tekerni és (vagy) a főfúvókát kisebbre cserélni. Ennyi.

Befecskendzős autónál fellelhető a MAP/MAF szenzor és (vagy) a lambda szonda (oxigén szenzor). A MAP egy szívó oldali légtömeg mérő. Normál esetben 1 és 5 Volt között (fordulatszámtól függően) küldi a jeket az ECU-be, mérve a bejutó levegő mennyiségét. Mivel termelt elegyünk gáz formájában érkezik, a MAP érzékeli és továbbítja a jelet az ECU-nek, halló falsot szívok, sok a levegő. Az ECU erre még több üzemanyagot lapátol hozzá, hogy tartsa az 1:14.7-hez való ún. sztoichiometrikus arányt. Így nem, hogy csökkenne, de még nőni is fog fogyasztásunk. A MAP elektronika közbeiktatásával és szabályzásával kamuzunk az ECU-nek. Nem öreg, minden rendben nem kell több benzin, sőt ez is sok.

5 vezetékes, szélessávú szonda

A lambda szondával ugyanez a helyzet, csak itt már a kimeneti oldalról kapja az ECU a jelet, mivel a többlet levegő itt is meg fog jelenni. Míg a MAP szenzornál viszonylag egyszerű a helyzet, a lambda szondából több féle létezik Ezen belül is főleg Toyotákon egy megint másfajta. Vannak az ún. keskeny és szélessávú szondák. A rérszleteket, hogy ez miért ilyen vagy olyan nem ecsetelném, inkább arra hívnám fel a figyelmet, hogy szondánkhoz megfelelő elektronikát vegyünk, építsünk. Legjobb olyat beépíteni ami mindkét fajtát kezeli, sőt olyat ami egyszerre 2 szondával is elbánik. Ennek jó hasznát vesszük ha autónkon dupla leömlő van. A készülőben lévő elektronika, minden itt felsorolt kritériumnak meg fog felelni.

elbánik. Ennek jó hasznát vesszük ha autónkon dupla leömlő van. A készülőben lévő elektronika, minden itt felsorolt kritériumnak meg fog felelni.

 

Egyszerű 2 vezetékes lambda szonda

Összegezve ha valamilyen érzékelő van az autónkon azt kezelni kell. A PWM választható, de erősen ajánlanám. Vannak még vízhőfokra,ilyen-olyan szenzorokra elektronika, de ezek már tényleg -ha sok a pénzed vegyél- kategória.

 

....és mikor már mindent beszereltünk, működik, még egy apróság. Adjunk nagyobb előgyújtást motorunknak! Erre azért van szükség, mert a durranógázzal dúsított keveréknek nagyobb a láng terjedési sebessége, magyarán gyorsabban ég. Ha hagyjuk az eredeti beállítást, a dugattyú felső holtpontja után következik be a "csúcs" robbanás (mekkora egyest kaptam anno ezért, tanáromat idézve: robbanás fiam a háborúban van). Ilyenkor a dugattyú már leszálló ágban van és a begyújtott keverék  utána nyúl  a dugattyúnak, ráütve egy jókorát, kopog, csilingel a motor. Így többet is fogyaszt.

Mielőtt valaki kérdezné: nem fogok kapcsolási rajzot egyikről sem feltenni! Nem azért mert irigy vagyok, egyszerűen azért nem, mert rajzról, működő elektronikát otthon összeállító emberkét még nem sokat láttam. Ránézésre meg tudom mondani, nagyjából mire való, de hogy az utolsó ellenállásig minden ott van-e aminek ott kell lenni, na annyira nem értek hozzá. Vitatkozni meg nem szertnék emberekkel, hogy felraktad és nem működik című műsor keretében. Másodsorban akivel összedolgozom, sem adja át a rajzot pontosan emiatt.

Ha hinni lehet az odaátról jövő híreknek, íme egy pár teszt eredmény:(MPG=miles/gallon,  megtett mérföld -1.6 km- 1 gallon-3.6 l- benzinnel)

folyt.köv.

 

Címkék: map maf pwm száraz cella kiegészítők

A bejegyzés trackback címe:

https://hidrogen.blog.hu/api/trackback/id/tr701872476

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zeix 2010.04.10. 11:17:50

Egy olyan PWM modul lenne az igazi, ami a fordulatszám függvényében állítja a HHO generátor teljesítményét.

zeix 2010.04.13. 09:49:54

www.alt-nrg.org/pwm-v2.html

max 40A-es PWM szabályzó alkatrészlistával, rajzzal.

érdem:Zero Fossil Fuel

Kishold 2010.04.20. 15:21:49

Eszement jó a blogod! :)
Nem szoktál véletlenül olyan blog versenyekre is nevezni mint a www.blogverseny.info ? Tuti siker lennél :)
Toma

hho2 2010.04.20. 17:30:38

Szia!
Köszi, örülök, hogy tetszik. Ez volt az első eset, hogy egyáltalán a neten írtam valamit, nem vagyok egy szereplős típus. Egyszerűen érdekel a téma és egyben a sok tévhitet szerettem volna eloszlatni. Ahogy olvasom az új infókat és haladok a kísérleteimmel, úgy fogok újabb részeket írni.
Üdv
HHO2

120kg 2010.05.07. 17:20:44

Sziasztok.
Ha valaki esetleg épít pwm-et én vevő volnék egyre.
Sajna én analfabéta vagyok az elektronikához. Segítségeteket elöre is köszönöm.
120kg

hho2 2010.05.08. 07:41:14

@120kg: Szia: tamasfabiankukachotmail.com.
Keress meg, nekem van 30 A-es.

Üdv
HHO2

120kg 2010.07.14. 19:43:59

Üdv
Azt szeretném kérdezni,hogy egy pvm csak egy cellát tud ellátni? Azt olvastam , hogy jobb 2 11 lemezes bontót használni mint egy 21 lemezest.
Én ugy gondoltam,hogy az elektrolitot és a villanyt is párhuzamosan kötném a cellákra.
Mi a véleményetek volna ennek értelme?
Szép napot

hho2 2010.07.14. 19:51:42

@120kg: Szia!
Az a biztos, ha kipróbálod. Ahogy kiveszem a szavaidból, két kisebb cellát akarsz összerakni. Ki is lehet számolni az áramfelvételt Ohm törvénye alapján, de nálam már sokszor megbukott az elmélet. Ha van eredmény ennyivel okosabbak leszünk.
HHO2

Muxy86 2011.01.27. 11:51:57

Skacok van valami új hír a pwm-ről...Hogy áll a dolog?Annyira ködös a fogalmazgatás.Azt hittem hogy itt lesz referencia melyik a használható melyik nem.(mondjuk ami megkapható forgalomban van és fél óra munka után nem ég le:-) )

savanya1 2011.04.10. 14:05:04

@hho2: Szioka mi lenne az ára? Légyszi írj savanya1@freemail.hu

Bosszú Angyala 2012.09.21. 02:44:08

hali,nagyon ho a blog,plàne HHO2 a kedvencem,de szerencsére vannak sokan akik jokat irnak.

Az én automban van lambdaszonda is meg MAP szenzor is. en a lambdaszondàt kikotottem,és szép szines osszecsusztathato sarukat raktam ,ahol elvàgtam ,ha netalàntàm szukségem lenne a lambdaszondàra akkor csak osszedugom:).Szoval ezzel a lambdaszonda kikotéssel,nem fog bevariàlni a komputer,hogy tobb benzint keverjen be,hanem egy gyàri àtlag értéket fog adni folyamat.ami nekem boven jo:)) VIszont a MAP szenzoros dolgot amit irtàl HHO2 az nekem nem teljesen vilàgos.Hisz ha pl. a légszuro dobozàba nyomom a durranogàzt,akkor annak nem mindegy hogy kintrol jon levego,vagy kap màshonan is.Mert ha példàul ha a légszuro ellé raknàm a durranogàz csovét,akkor az a kinti levegovel vegyesen keveredne menne be.Ami a vàkumcsovén keresztul,a map szenzornak ugyanazt az infot adnà,mert ha nem lenne ott a durranogàz ,akkor az lenne a kulonbség ,hogy az helyet is sima levego menne be. Vélemény errol??
ELore is koszonom.

hho2 2012.09.21. 07:21:29

Szia!

A gaz bevezteset illetoen es egyben a MAP dolgot is ideertve, szakertok egyertelmuen kozvetlenul a pillangoszelep ele valo bevezetest ajanljak, Itt egy kalibralt fem csovecske van a motor fele iranyitva, felig a levego aramlasba tolva. A gazt egy kis pumpa is hajtja, tehat a cellanak tobb gazt kell termelnie, mint amit a motor elfogyaszt. Ilyen beepitest itthon meg senkinel nem lattam, gondolom a beepites nehezsegebol adodoan.
Legtobben a legszuro ele kotik, attol felve, hogy a KOH-s para bejut a motorba. Igy pedig a legszuro ezt is szuri, Masik leggyakoribb megoldas a MAP utan a legszuro es a motor koze bekotni. Nem lehet egyertelmuen kijelenteni mi a jobb. Van akinek egyik, van akinek masik valt be. Az 5-10 evvel ezelotti autokban a MAP jeladok eleg butak, nem annyira erzekenyek, viszonylag konnyu dolgunk van. Az ujabb autoknal az ECU mar nem csak a jeleket nezi kulon-kulon, hanem also-felso hatart szab es egy bonyolult logaritmus szerint hasonlitgatja mindegyiket a tobbihez a motor es a kulso parameterek pillanatnyi allasanak fuggvenyeben. Ezeket a jeleket csokorba szedve, a gyarban kihegyezik a motort mostanaban a legjobb fogyasztasra.
Had ragadjam meg az alkalmat egy ujabb tapasztalat megosztasaban. Autom egy 1.4-es Honda normal esetben 6.5-7.5 kozott fogyaszt. Raakasztottam egy 1 tonnas utanfutot + a kocsiba kb. 500 kilot pakoltam. 2000 km-en keresztul vontattam, igy boven volt idom nezegetni a fogyastast stb. HHO nelkul a fogyasztas 12L/100 es hogy is mondjam, finoman szolva is a motor 110%-ban volt terhelve. 2000 km alatt kb. 10X forrta el az osszes vizet. HHO-val fogyasztas 11.5 nem egetrengeto kulonbseg, DE eroben egyertelmuen erezheto a gaz hatasa. 1 sebessegi fokozattal feljebb tudtam valtani a HHO nelkulihez kepest. HHO nelkul 5.-ben meg sik terepen sem birta, HHO-val konnyeden.
Elnezest az ekezet nelkuli irasert, jelenleg csak ilyen gephez jutottam.

HHO2

Bosszú Angyala 2012.09.21. 13:20:32

@hho2:

koszi a vàlaszt.:)

Nekem 1998 1.1 benzines tipus 55 .Kétuléses dobozos, aszem ennek a tipusnak "van " a neve :)
Nekem eddig a legnyomàs méro csore volt kotve.De ezt ma megvàltoztatom.Mert van egy olyan màniàm,hogy bevariàl a mérésnél ,hisz egybol a vàkumcsore van kotve egy T elàgazoval. 1.igy nem kellett lyukat furni a légszuro tartàlyàba.Mi mindenkép a légszuro utàn akartuk bevezetni a karbutàror beomlojéhez kozel. 2. a vàkumcsorol azért is szedem le,mert ott van a kertergàz is ,àllitolag reakcioba lép vele a HHO gàz. .Szoval ma furok egy pici lyukat a légszuro tartàlyba és a karburàtor beomlojéhez kozel rakom a csovet:)) Ja a KOH habtol én is félek,de nekem van egy kis lecsapato tartàly 2 iknak berakva ,ami egy oklomnyi nagysàgu lada fékfolyadék kiegyenlito tartàly néven lehet kapni:)) Igy talàn nem lessz gond. egész éjjel fentvoltam ,hogy megbizonyosodjak ,hogy MAP,vagy MAF szenzor van a kocsiban. amire eddig ràjottem a kulonbségre,hogy a MAP szenzor 3 vezetékes mert csak levegoàramlàst mér.A MAF szenzor meg min.5 vezeték,mert mér levegoàramlàst,+Levegohomérséklet+ tobbit elfelejtettem stb.:))
szoval MAF ujjabb kutyu,gondolom erre gondoltàl,hogy réggebbi és ujjabb kocsik kozzotti kulonbség.
De az lessz ,hogy bemegyek az unix-hoz és megnézem mi jàr ehhez a tipushoz levegomenyiség méro,és a végén megkérdem ,hogy mi a neve MAP vagy MAF :))) és ha ez a verzio egyezik az én véleményemmel akkor lessz 100% az elégedetséggem.
Majd még irom a fejleményeket.
Szerdàn utazok franciàba 1200km er .addigra mindennel el kell készulnom.
koszi HHO2 hogy megosztod velem a tapasztalataidat:)

Bosszú Angyala 2012.09.21. 13:22:21

Ja lemaradt az auto màrkàja Fiat Punto

hho2 2012.09.21. 14:47:15

@axelsandor:
Szia!

Sok autonal csak MAP/MAF-kent van jelolve, A vegeredmenyt tekintve teljesen mindegy mi a neve. Mindketto angol rovidites. MAP: mean air pressure-vagy manifold absolut pressure, itt abszolut nyomast mer, MAF- mass air flow, itt a levego tomeget meri.
A veztekek szama nem biztos, hogy iranyado.

Udv
HHO2

Bosszú Angyala 2012.09.21. 15:42:03

Megérkeztem,:)
MAP szenzor van a kocsiban megnéztem mert 3 om vezeték. Persze ugy kulonbség nincs a ketto kozott,csak annyiban szerencsésebb ,hogy 3 om kozul konnyebb megtalàlni,melyiket kell rà kotni kutyumre ami befolyàsolja az érzékelot.azt a jelet kell megtalàlnom és bekotnom ami 0-4,5 volt kozott vàltakozik gyujtàs allatt. Van egy àllando 5volt, meg van egy 0 volt ez a test.én majd a testet is innen szedem le mert a kutyumnek is kell test.
Ja és a kutyu amit kaptam
i.imm.io/F6VL.png
Ha jol tudom ,és ha igy szembol nézzuk ,akkor a jobb szélsobe kell bekotni az elvàgott vezetéknek azt a felét amit jon a jeladobol, a kozépsobe az elvàgott vezeték màsik felét:) a bal szélso meg a test,amit a szenzorom testjére ràkotom..
ha van esetleg kapcsolàsi rajzod errol a szabàlyzorol amit kiraktam rola képet,létszi osszd meg melem.koszi.

Bosszú Angyala 2012.09.21. 16:20:03

@hho2: ja és ilyen gyergyàkat fogok belerakni
pulstar.com/

mert valaki irta Firestorm gyàergyàkat.Hàta ahogy ezeket elnézem ez sem semmi.

Bosszú Angyala 2012.09.22. 02:35:45

Viszont az a fontos kérdésem lenne,hogy 2-propanol nevu folyadékot vettem téliesiteni.Ezt ajànlottak nekem.Ez mennyire jo? Mennyit kell 1 liter vizhez rakni?Ha esetleg van jobb vagy bevàlt szer téliesiteni,akkor annak a neve,és ,hogy abbol mennyit kell 1 liter vizhez. Ja és ezek mennyire birjàk minuszban? Elore is koszonom a vàlaszt. Sajnos csak vasàrnapig tudok netre jonni.

Bosszú Angyala 2012.09.22. 02:39:51

@axelsandor: lemaradt,jobban megnézve fiathoz nincs ilyen gyertya :( esetleg ha sikerul màs autohoz valot amit gyàrtanak ,de jo a puntoba is talàlni:)
Bocsi HHO2 nem vettem észre ,hogy te irtad a cikket amiben a firestorm gyertya volt. Mi a véleményed a pulstar gyertyàkrol??
süti beállítások módosítása