A HHO gáz pontos(abb) mérése

 2010.12.10. 14:17

Sziasztok!

Egy ideje már gondolkodtam azon, hogyan lehetne pontosabban mérni a cellánkban keletkező gázt. Eddig is mértük, PET palackokkal, vagy egyéb tudományos módon. Aztán mint mindig, előjött egy rossz szokásom, utána olvastam a dolognak. Kiderült, itt elég sok hiba csúszik a méricskélésbe. Vissza a kályhához, ide valami profi dolog kell. Megleltem a korrekt elnevezést is: gáz fajsúly/átfolyás mérő, gas specific gravity/mass flowmeter, ángélusul. Nyakamba vettem a várost, országot a neten és azon kívül. Röpke 2 azaz kettő hónap múlva már árat is kaptam. Kuncsafttal való hozáállásra most nem térnék ki. Aztán meg gutaütést, padlófogással felváltva. 2000 EUR. Ebbe még nincs a HHO gáz elemzése beleprogramozva. Azt már nem firtattam az mennyi extra lenne. Ennyi az ára a pontosságnak, itthon...

Irány a net, hol kötöttem ki megint? Amerikai oldalon. Azonnal van amit keresek, HHO-ra (is) programozva. 1 órán belül válaszolnak. Néztem az órát bambán, náluk este 10 volt... és valaki VÁLASZOLT. No gondoltam, ha ezek ilyenkor is üzletelnek az nekem nagyon drága lesz. Jött is a leírás, árral, tokkal vonóval 1100 USD. (830 EUR) Ez sem olcsó, de ha az ütődöttjének ez kell, megveheti. Hasonló használtat, ami szintén teljesen működőképes 700 USD-ért lehet beszerezni.

Hogy ne csak a levegőbe beszéljek: www.alicatscientific.com/products/gas-flow-meter.php Ha működés közben szertnéd látni, katt ide,utána a videóra: www.ihhoi.org/cms/

Az egészből azt szűrtem le: ezek a szerencsétlenek odaát nagy sz@rban lehetnek, hogy így állnak a vevőkhöz. Vagy mélyebb a válság, legalább 2 méterrel! A másik oldalon jó kedvem lett, mert itthon annyira jól megy minden, hogy nem akarunk semmit eladni, el lehet hajtani a vevőt, vagy csak ültetni mint a krumplit. Csak így tovább tisztelt vállalkozók,  semmi renitenskedés, semmi eltérés a lenini úttól!

Vissza a méréshez: vígan pöfékel cellánk, mérjük a gázt. HHO-n kívül mi jöhet még a csövön? Gőz, hozzá keveredett levegő, vízpára stb. Bizony ez is növeli a térfogatot a palackban. Mit tud drága pénzen elérhető mérőkénk? Ha a HHO gáz elegy van megjelölve a programban, minden mást figyelmen kívül hagy! Közben közli velünk a gáz pillanatnyi hőmérsékletét és egy sor más adatot, de korrigált, normál légköri adatok melletti gáz átfolyást fogja kiírni. Ezért jelölik a tartományt SLPM-el vagy SCCM-el(standard liter-per-minute vagy standard cubic centimeter). Fantasztikó!!!

Miért érdekes ez a - mi jön a csövön problémakör? Az utóbbi időben volt szerencsém látni egy sor cellának mondott tárgyat, amiből javarészt gőz jött. Honnan tudom, hogy gőz? A cella tűz forró volt, a tartályban lévő elektrolittel egyetemben. Itt visszautalnék előző bejegyzéseim egyikéhez, ahol a semleges lemezek szerepéről és uborkásüveg kontra szárazcella dologról írtam. Röviden elismételve, ha cellánk rossz hatásfokkal működik, melegedni fog és a gáznak hitt halmaz nagy része sima gőz, ami még egy 10 cm3-es  modellautó fogyasztását se fogja csökkenteni.

Mielőtt bárki a torkomnak esne: nem arra akartam kilyukadni, hogy a fent említett műszer nélkül nem lehet élni, de aki ebből akar megélhetést varázsolni, annak előbb-utóbb illik egyet beszerezni, hogy ne csak kábítás szintjén maradjon az adatok közlése. Minden esetre nálam hamarosan lesz egy, ezzel le lehet majd mérni, mennyi az annyi. Egy sor más labor berendezés is tervben van, amivel végképp ki lehet vesézni a celllát. Nem titkolt szándékom, hogy ezzel a lépéssel ki legyenek gazolva azok a produktumok, amik a minimális szintet sem ütik meg, eladásra kínálva. Vásárlás előtt lehet tesztelni bármilyen cellát. Ha úgy tetszik ebből ki fog nőni szép lassan, egy HHO KERMI vagy TÜV.

Szintén idevágó téma: már jó pár hónapja kapcsolatban vagyok az amerikai HHO Intézettel, akik száraz cella bemérési szolgáltatást is ajánlanak. E-mail-ben tájékoztattak: magánembereknek 50 USD, HHO berendezéseket forgalmazó cégeknek 200 USD a díja. Részletezve az összes paraméter.  Tanulság: nekik már van intézet, bemérés, jó hozzáállás, stb., stb. Miért jó a lúzereknek, hogy a nagy lábvíz másik oldalán kommunikáljanak egy nímanddal????

Tévedés ne essék, bármennyire is passzív az itthoni HHO közösség, a fosszilis energiaárak emelkedése miatt, elkerülhetetlen lesz ezzel a témával (is) behatóbban foglalkozni. Biztosan nem fog a tudomány itt leragadni, ez csak közbenső lépés, a sima levegővel vagy gondolat átvitellel működő járművek felé, de ez a lépcső pár évtizedig ki fog tartani. Érdemes most foglakozni vele, mielőtt túl késő! Emlékezz a jelmezes módszerváltásra, szokás szerint politikamentesen!

Ott is elkéstünk....de durván!

PS.

Szolgálati közlemény az újonnan ide tévedőknek: sokan keresnek fel cella miegymás miatt. Mindig megkérdezem: mit tudsz erről az egészről? Válasz: semmit, de olvasmányos a blog, és sok cikk van benne, nem akarom végig olvasni. Püff neki. Tanácsom: pedig érdemes, no nem azért, hogy népszerű legyek, hanem mert egy sor hasznos dolgot leírtam, érthető és sok tekintetben itthon egyedülálló módon. Ha ez után is nehézkes az eligazodás, a bejegyzés címeit igyekszem úgy megválasztani, hogy ránézésre tudni lehessen miről van benne szó. Ez egy gyors egér gurigatást gondolom megér.

HHO2

A bejegyzés trackback címe:

https://hidrogen.blog.hu/api/trackback/id/tr572506672

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

patkolttojas 2010.12.10. 15:19:57

Na ez az a dolog, ami rendkívül becsülendő! Remélem mindenki megtalálja a magára illő dolgot ebben a kis bejegyzésben! Csak szurkolni tudok Tamásnak, hogy legalább Neki sikerüljön az, ami nagy magyar hozzáállásból hiányzik! Ha nem megy a dolog "rendszerváltott", EU-s módon, akkor legalább valakinek mehessen csak úgy, magánerőből, holmi könyörgős támogatás nélkül! Szeretném, ha legalább magántámogatásban részesülhetne, bár azt hiszem erre nem is igen számít Ő sem. Vagy ki tudja? Ha tehetném, akkor biztos hozzájárulnék ilyesfajta beruházáshoz, mert ha másképpen nem is, de erkölcsileg meghozná a hasznát! Bevallom, nekem egy ilyen műszer beszerzése csak álmaimban valósulhatna meg, de ez nem befolyásolja a hozzáállásomat! Sokszor nem a pénz számít, mert abból van a legkevesebb - legalább is a mi környékünkön - , hanem még az elvi támogatás és biztatás is nagyon fontos. Tudom, a hócipő és egyebek, meg a Krisztus koporsója és sorolhatnám a többi felesleges szlogent és közmondást, de azért csak csak számít valamit a hozzáállás is. El tudom képzelni egy hasonló "magánlabor létezését, mint amilyen ott, az "Óperenciás tengeren túl" működik és persze az sem ingyen, de akkor is. Legalább van.
Köszönöm a bejegyzést!

hho2 2010.12.10. 15:29:33

@patkolttojas:
Szia!
Köszönöm a bíztató sorokat! Hozzátenném: ha valaha, valaki azt vélné kihámozni soraim közül, hogy bármiféle támogatásért, pénzért kuncsorgok, el kell keserítsem. Nem ez vezérel, nem fogok, sőt utasítottam már vissza ilyen jellegű "segítségeket". Szakmai segítséget, építő jellegű hozzászólásokat viszont bármikor elfogadok. Lehet, hogy nem vagyok normális, de így alszom jól!
HHO2

fr33m4n · http://johann.creativweb.at/ 2010.12.11. 18:00:24

Hello! Szep jo estet! A Piac valogatja, van, aki igyeksziik, van aki nem. Nem pontosan a temahoz tartozik, de atallitottam az olajkazanomat pelletsre, vagyis akartam es keresgeltem a neten, talaltam is erdekes dolgokat, es irtam emailt... semmi valasz, felhivtam, es egy kelleme shangu hölgy megigerte, hogy "majd hetfön" visszahivnak,... azota sem. Rabukkantam egy masik cegre, irtam emailt, tiz percen belül erkezett a valasz, szinten tizkor este, kerdesemre ugy nyilatkozott, pont az irodaban dolgozott es igy mindjart tudott valaszolni. Ez itt ausztriaban törtent. A pellets egö mar itt van, müködik, most allitgatom. remek dolog, 8,6 EUR fütöanyag fogy naponta 120m2 "rendes" fütesre, (lakas) es 80m2 munkaterem 17 fokra.
Ezt csak, mert HHO2 örült a este tiz orakkor kapott valasznak :)
Ma epitettem be a generatoromat, szaraz cella, 7 lapbol all, a ket külsön (-) egyik belsön (+) ugy hogy 3 es 4 Volt a cellafeszültseg. Nem szimmetrikus, tudom nem jo ez, de hetvegen kezdtem es nem volt mas anyagom. Nemesfem az anyag, dupla 1mm-es tofolia tömites es szilikonszerü, allandorugalmas tömitest kentem ra mindegyik oldalra. 13x18 cm a belsö, tömitesen belül fekvö meret.Tehat 2808 cm2 felület.
Ha a ket külsö lapra teszem az aramot, akkor ugy vettem eszre, sokkal kevesebb gaz van, mint igy kapcsolva. Most hogy olvasom a göz temat, talan az a több, amit en kitermelek, csak göz lenne, mert fel oran belül eleg meleg lesz a keszülek, kb 50 fok. Es akkor gözöl is elegge.
A kocsim egy 2,5 l soros hat hengeres bmw turbo diesel. 300 ezer km van benne. A gaz eleg szepen bugyog, de nem vettem eszre semmit, most hogy lehajtottam vele az elsö harminc kilometert. Meresem szerint 24 A a felvetel. (mikor indultam) hazajövet mar egy perccel elötte leallitottam ne gyüljön össze a az benne. Most, 3 fok "meleg" mellett csak lanygos lett a keszülek, legelöl, a hütö eleött epitettem be.
Szoval a kerdesem, mivel latok nedves lecsapodast a bevezetö tömlö belsejeben: 1) egyaltalan nem szabadna gözölni?
a tietek hogy viselkedik? vagy csak a mentetszeltöl van lecsapodas?
Vagy ha gözöl, az azt jelenti, eleve tul meleg?
üdv: freeman

hho2 2010.12.11. 19:06:24

@fr33m4n:
Szia!
A Tiéd 100%, hogy nagyrészt gőzt teremel. A lemezek között max 2 Voltnak kellene lenni. Ha jól számolom 2 semleges lemezed van a pólusok között. Ez kevés. Minimum 4-nek kellene lennie, de az 5 sem árt. Ez az első és legfontosabb dolog amit meg kell változtatnod! A melegedés el fog múlni és kevesebb Amperrel lesz több a HHO-ra jobban hasonlító gázod.
HHO2

fr33m4n · http://johann.creativweb.at/ 2010.12.11. 20:51:27

@hho2: szia! Köszia tanacsot. Atraktam a polusokat, csak most 0,65A megy bele es minden 2. masodpercben jön egy buborek :) fel kell emelnem az elektrolyt koncentraciot, jelenleg 3% szodabikarbona volt, ezzt 5% ra fel tudtam dusitani, több anygom nincs most. KOH val nem akartam kiserletezni, de lehet hogy azt kell..
üdv: freeman.

hho2 2010.12.11. 20:54:37

@fr33m4n:
Szia!
Az elektrolitról írtam már párszor. A szóda izét felejtsd el! KOH 3-5%-ban.
HHO2

patkolttojas 2010.12.11. 20:55:09

@fr33m4n: Szia! Bocs, hogy bele vau-vau. Tamásnak (HHO2)igaza van. Ami a gőzt illeti, vagy, hogy mennyire csak durranógázt fejleszt egy berendezés, azt szerintem otthon is nagyon könnyen meg lehet állapítani. Mindössze annyit kell tenni, hogy a változatosság kedvéért egy PET palackot fel kell tölteni a fejlesztett gázzal és úgy ahogy van, tele gázzal, szájával lefelé benne kell hagyni egy másik vízzel telt edényben. Meg kell jegyezni, hogy mennyire "süllyedt el", majd szépen várni kell csak valamennyi ideig. Ha a gáz helyett gőz volt benne, akkor a gőz szépen lecsapódik a vízben a hőmérséklet csökkenésével (ugye a gőz forró eredetileg ?) és palack sokkal lejjebb ereszkedik. A durranógáz nem fog oldódni a vízben, s akár másnap is ugyanazt a szintet mutatja a palack, nem süllyed tovább. Ezért kell a méréseket a buborékoltató után (szerintem kötelező lenne használni!)mérni, mert ha gőz is jött együtt a durranógázzal, akkor a buborékoltatóban, mivel az egy vizes szűrő, le fog csapódni és elméletileg nem jöhetne tovább. Lehet, hogy rosszul gondolom, majd korrigálja valaki, ha nem stimmelne a feltevésem. Egyébként javaslom, hogy a téli üzemmódra vonatkozó ajánlásomat tekintsd meg itt: www.youtube.com/watch?v=BXL9NNiH4Z4

fr33m4n · http://johann.creativweb.at/ 2010.12.11. 21:05:51

Hello! Igen, olvastam, sok helyen az elektrolyt javaslatot, de nem akartam kezdetkor olyan durva lugokkal hadonaszni. Majd beszerzek kis kalilugot. Es megprobalom ujbol.
Az eddig termelt anyag kb 0,8 es 1,2 litert tett ki percenkent, egy öt lepcsös akkumulatortöltön. Ez egesz szepen bugyogott. Kiserleteim közben azt is kiprobaltam mennyire robban, ket pet flacont töltöttem meg egymas mellett lerakva az egyiket tavolrol meggyujtottam. A masfel literes pet robbanasa a masik, ugyanezzel a gazzal töltött flacont 26 meter messe eldöbta, de nem robbant fel benne a gaz. Szoval, nyomast bir, szikrat nem. tudtam, de ki akartam probalni. A 1,5l flacon robbanasa kb olyan mint 5-7 petarda egyszerre. (van mar tapasztalat, ebben hihi)
Köszönöm a tanacsokat. Majd beszamolok, de csak hetfötöl tudom folytatni. üdv: freeman

hho2 2010.12.11. 21:45:38

@patkolttojas:
Szia!
Nem is tudtam, tudtunk a videóidról!! Ne rejtegesd! Tedd közzé a linkeket!
HHO2

patkolttojas 2010.12.11. 23:07:04

Igaz, hogy itt nem, de a másik két fórumban, amire már viszont itt is utaltam közzétettem egy két videó linkjét, de mivel ott nem találtam nagy visszhangra velük kapcsolatban, ezért úgy gondoltam nem mondok velük semmi újat. Ezért most Tamás bíztatására itt is próbálkozom:

www.youtube.com/results?search_query=patkolttojas

Az a baj, hogy nagyon sokan ahelyett, hogy kipróbálnának valamit, azonnal kötözködésbe mennek át és meggyőződés nélkül állítják az ellenkezőjét. Ez még nem is volna baj, hátha igazuk van, de sajnos engem csak kész tényekkel lehet meggyőzni, hiteles, vagy legalább is annak tűnő mérésekkel, annak videóival, stb. stb....
Tehát én is várom a cáfolatokat, vagy az egyetértő megjegyzéseket. Tehát továbbra is jó buborékgyártást kívánok mindenkinek.
Utóirat: a legközelebbi videó felvételemet akkor tudom megcsinálni, ha odakinn kifagyasztottam kellően egy próbacellát. Most fagyoskodik a teraszon. Voltam kinn megnézni most nemrég, azt mondta, hogy már kezd elege lenni, de én meg sem hallottam, mert még folyt benne a lötty (-1 C fok van csak).

fr33m4n · http://johann.creativweb.at/ 2010.12.12. 06:31:27

@patkolttojas: miert olyan fontos a fagyallo eljaras? Ha a motorterben van, ott menet közben gondolom nem fagy meg. Ha be van csomagolva, szigetelve, mint az akkumulatorok, akkor jo sokaig birja. (gondolom legalabbis 12 orat, amig nincs otthon au auto, es ott meg ha lehet valami garazsba kellene allitani. Ismert a 5% KOH oldat fagypontja? Erröl nem talalok informaciot, de elvileg KOH -70 foknal fagy meg, akkor egy 5% oldat is valamivel nulla alatt kell legyen.
Szoval, mi ennek a hattere, patkolttojas? vilagosits fel, kerlek :)
üdv: freeman

patkolttojas 2010.12.12. 09:19:45

@fr33m4n: Szia! Akkor nézzük a csomagolást.
Ha valamit szerinted jól becsomagolunk és mondjuk csak -15 C fokos helyre tesszük, akkor mitől függ az, hogy mennyi idő alatt hűl le a becsomagolt cucc a környezet hőmérsékletére? Nyilván a csomagolástól, annak a hővezető, vagy hőszigetelő (?) képességétől, a becsomagolt darab fajhőjétől és tömegétől, s gondolom még nagyon sok dolog befolyásolja a dolgot.
(A szakkifejezéseket nem kellene itt számonkérni rajtam!)
Vagyis, nem kizárt, hogy nem tudod pontosan kikalkulálni azt az időpontot, hogy mikor fagy be a rendszered. Én sem találtam táblázatot arra, hogy hány fokon fagy meg a KOH oldat, ha X a töménysége. Azt tudom, hogy -20 fokon komplett jégdarabbá válik! Nézd meg a videómon!
Azt mondod, hogy azt a kb. 12 órát biztos kibírja, amíg csicsikáltok, na meg azt, hogy úgy, becsomagolva, mint az akkumulátor. Hát nem tudom. Szerintem az akku nincs becsomagolva, aztán találkoztam már szétfagyott akkuval is. Remélem, hogy azért néha van hétvégéd is, amikor nem kell menni az autóval! Ha fűtött garázsban áll, akkor csak arra az időszakra kell gondolni, amikor nem ott alszik az autó. Ha viszont arra gondolok, hogy vajh' mennyire melegszik be egy autó, ha munkába mész vele, avagy csak egy rövidke utat teszel meg, azt nem tudom. Minden esetre lehet mérni a fagypontokat, csak egy apró kis dologra oda kell figyelni: nem mozgatni a löttyöt, mert más lesz a fagyáspontja. A kikristályosodáshoz nyugalom kell, a folyóvíz nehezen fagy be! Amikor a tavakon korcsolyázni lehet, a folyókon még mindig nem lehet a jégen gyalogszerrel átmenni. Mindezek persze az én feltevéseim, de vannak okosabbak is, akik majd teljes szakszerűséggel (remélem) el fogják itt magyarázni a dolgot!

fr33m4n · http://johann.creativweb.at/ 2010.12.12. 13:17:32

@patkolttojas: Szia! :) Ja, azt hiszem lattam a videodat, es valahol meg egyet, ahol lassan felolvadt a keszülek fagyas utan.
En a 12 orat napközbe gondoltam ameddig az ember munkaban van. Persze en könnyen vagyok, mert ha tenyleg hideg van, beallok a munkatermembe ahol 17 fok van eskivarom a jobb idöt. Hogy mennyit melegszik majd, KOH elektrolyttel, nem tudom, igy eleg meleg lett.
Majd kiderül.
Amugy nem akartam elvenni a kedvedet a fagyallosag iranti kutatastol. Csak probaltam a kellemetlenseg elöl kiterni :)
A kocsimban az aksi vastagon be van burkolva. Nyaron a melegtöl, telen a hidegtöl ovja meg (gondolom) Mas mi ertelme lenne? Erröl gondoltam a becsomagolasra. Gondolom a nagyobb problema az exponalt vezetekek jelentenek. Azok aztan mindjart athülnek.
A melyhütöben probaltam mar befagyasztani, de ott -24 foknal olyangyorsan megy, vagy olyan egyenletlenül, hogy nem igazan tudom megallapitani, milyen hömersekletnel fagy meg. Az a gyanum, hogy csak keveset nulla alatt. Jövö hetre hideget mondtak, akkor majd talan nehany (-)foknalpontosabban ki lehet tapasztalni.

patkolttojas 2010.12.12. 13:55:40

@fr33m4n: Szia! Nem lehet elvenni a kedvemet. Tulajdon képen nem is kutatás, csak megfigyelés és okoskodás a dolog a hideggel kapcsolatban. Csak gondold végig a dolgot logikusan. Ha megnézted a téli ajánlásomat, akkor tedd fel magadnak a kérdést: Mi lesz, ha befagy az elektrolit abban a csőben is, vagy csak abban, amelyiken a gáz szokott kijönni és dugót képez? Bekapcsolod a bontót, amiben mondjuk folyik az elektrolit és rendesen elindul a gázképződés. Azt kell mondanom, hogy a fejlődő gáz nyomását semmi nem korlátozza, ha nem tud kimenni valahol, akkor megoldja! Ott megy ki, ahol tud! Szerintem vagy a cella tömítését nyomja ki, vagy póriasan széttöri a plexilapot, vagy amiből készült. Van rá vagy 1-2 perced, hogy meglásd, hogy hol jön majd ki. Robbanás nem lesz valószínűleg, de hangot majd ad. Utána sem áll le az elektrolízis, csak ha a lemezek között nem lesz már elektrolit. Ha a tartályban folyékony volt az elektrolit és csak a csövek fagytak be, akkor még szerencsés is vagy, mert nem önti el a lúg a motortere, vagy ahol van a tartályod.
Ezeket sem tudom illusztrálni, de a saját cellámon nem is akarom!
Egyetlen szerencse ilyenkor a szerencsétlenségben, hogy a hideg elektrolit vezetőképessége igen kicsi, vagyis hirtelen nem fog nagy mennyiségű gáz fejlődni.
Ennél is szebb lehet a helyzet, ha mondjuk látszólag minden rendben van, de befagy a buborékoltatód és ott nem megy tovább a gáz és ráadásul nincs biztonsági szelep az elektrolit tartályon. Na azt már a szomszédok is hallani fogják! Nem tudom mi a szakmád, de remélem elég világosan fejtettem ki a téli üzem egy-két buktatóját! Gondolod, hogy feleslegesen aggódok? Ha így lenne nem írnám le itt. Remélem nem csak Te olvasod!

papapapus 2010.12.12. 14:50:49

patkolttojástól kérdezem : megnéztem a habnélküli cellád videóját. ha jól értem a cella nincs feltöltve, max az alján van valamennyi lúg. ránézésre kb:3-4 cm .így a lemezek 3/4 része nem dolgozik, legföljebb a habot bontja.ha nincs tele folyadékkal a cella,akkor nem kisebb a gáztermelés? továbbá később se töltődik fel a cella? mert így nem kell ejtőtartály .egy kis tartály a cella mellé,kevés folyadékkal elég.én úgy gondoltam, hogy legyen mindig elég tele a cella, a gáz úgyis kinyomja a felesleget.de ezt te most cáfolod.

fr33m4n · http://johann.creativweb.at/ 2010.12.12. 15:04:55

@patkolttojas: Szia! Elöször is köszönet jar Neked, a faradtsagodert, hogy elkeszited es kiteszed a nagyvilagba gondolataidat video formaban! Itt alkalmattan HHO2-nek is megköszönöm tevekenyseget! Tenyleg jo, kezzel foghato, hasznalhato tapasztalatokat tett közze, sok kiserletezestöl megovott. :)
Szakmailag egy egyszerü, az atlagnal talan kivancsibb kertesz vagyok, sajat kis vallalatomban üzöm gazdasagi eletküzdesemet itt Ausztriaban, Becs mellett. Szüleim gyökerei Magyarba ernek. Ök 56ban menekültek a felszabadulas elött. (edesapamat ugy akartak felszabaditani, hogy nyakan fellogattak volna, ami nem nyerte meg tetszeset. ennek köszönhetem eletem, mert en egy evvel kesöbb, mar itt születtem)
Igazad van, veszelyes dolog a fagyas, erdemes tartani töle. A kerteszetben gyakran elöfordul, hogy egy csepp viz szetrepeszt csapokat, porlasztokat, a nyaron alkalmazott csepegtetö rendszerben. Szoval erthetöen kifejtetted a fagy veszeleyt, köszönöm. :)
Remelem HHO2 nem haragszik, hogy itt offtopicolom a blog tarhelyet :)
üdv: freeman

patkolttojas 2010.12.12. 16:39:54

@papapapus: Szia! Jól látod! Alig van az alján elektrolit! Sokat molyoltam a dolgon és kimondottan azt próbálgattam, hogy mekkora szintkülönbség kell ahhoz, hogy a cella mindig teljesen fel legyen töltve. Hát jó nagy. De mi is történik a cellán belül? Jönnek az elektronok és az elektroliton keresztül igyekszenek az ellentétes polaritás felé haladni. Mivel a tiszta víz (desztillált, vagy esővíz) ionos vezetése igen csak kicsi, ezért teszünk bele mondjuk valamilyen lúgosító anyagot. Jelen esetben a KOH, más néven káliumhidroxid. Ettől aztán belendülnek az elektronok, s mellesleg a H2O hidrogénre és oxigénre bomlik. De nem ingyenenergia hatására, hanem amit mi szépen belepumpálunk az akkuból, vagy a generátorból. Az elektródákon ilyenkor szépen kiválik az oxigén és a hidrogén. Azt nem is akarom részletezni, hogy a kémiai folyamat hogyan játszódik le, azt el lehet olvasni az Interneten, a monoatomi és diatomi hidrogénről nem is beszélve.
És most jön a "de". Az intenzív gázfejlődés következtében habosodás lép fel a cellán belül. Ez a sűrűbb elektrolit esetén nagyobb, sőt ha túlságosan nagy árammal hajtjuk, akkor még erősebb lesz a habzás. Ezzel még mindig nem jártunk túl a cella "eszén", mert elkövetünk olyasmit is a gáz hűtse és kicsapatása érdekében, hogy visszavezetjük az elektrolit tároló tartályba és a benne lévő elektrolit szintje alá tesszük a becsatlakozást. Ezzel valóban lehűtjük a cellából kiáramló habos gázt, csakhogy sikerül felmelegíteni és felhabosítani az egész tartály elektrolitot is. Ha van egy kis szerencsénk, akkor ennek az lesz a következménye, hogy a tartály gázkivezetésén is hab megy tovább. Megy is a buborékoltatóba - már akinek van(?)és szépen elkezdi feltölteni azt, mert ugye ott meg lecsapódik és kiválik belőle a folyadék, ami nem más, mint az elektrolit. Ennek aztán semmi keresnivalója nem lenne már ezen a helyen! A legrosszabb eset, ha nincs is buborékoltató, akkor bizony a motorba kerül az elektrolit hab a gázzal együtt és szépen intenzív hidrogénfejlesztés közben felzabálja az összes alumíniumot, amivel csak találkozik!
Ugye milyen jól hangzik a dolog?
Én a következőt tettem: nem engedtem feltöltődni a cellát elektrolittal, mert egy kis szivacsdarabot tettem a csőbe, ami a cella bemenetére csatlakozik. Csak annyira szorosan, hogy szinte cseppenként, de megy bele az elektrolit. Alaphelyzetben azért idővel feltöltődik a cella elektrolittal, de ez minket nem zavar, mert bekapcsoláskor leürül a kellő szintre.
Most jött a meglepi: a gázhozam egyáltalán nem változott, a cella ugyan forróbb lett, mert ugye a folyamatosan, gyorsan áramló elektrolit nem volt jelen és a hőt nem tudta elvinni, de a cellán belül a magasabb belső hőmérséklet következtében az a kicsi elektrolit ugyan jócskán felhabzik, de pillanatok alatt kinyomja a felesleges habot, majd viszonylag hamar (nálam cca. 10 perc volt) eléri az "üzemi" hőmérsékletet, a mintegy 60 C fok körüli értéket. Ez annyit jelent magyarul, hogy az elektrolit hab is kiválóan vezeti az áramot, sőt véleményem szerint a habból könnyebben felszabadul a gáz, mintha a folyadékban lenne. A kimeneten nem torlódik a habos elektrolit, akadályozva a folyamatos gáztermelést. Nem kell mindkét oldalon gázkivezető nyílásnak lennie, mert egy 1/4"-os kivezetés iszonyú mennyiségű gázt képes átengedni magán még ilyen kis nyomás mellett is.
Ilyenkor a felvett áram is stabilizálódni látszik. A kimeneten ilyenkor csak párásodás látható, hab nem megy, csak a forró gáz, mely a buborékoltatóban hűl majd le. Hátránya és előnye: magasabb hőmérsékleten dolgozik a rendszer, de nem tud "megszaladni" az áramfelvétel. Én úgy tapasztaltam, hogy alacsonyabb koncentrációjú elektrolittal is rendesen működik.
Ezt is ki kell(ene) próbálni valakinek. Hidegebb időben is rendesen működik a 4 - 5 semleges lemezes változat, mert viszonylag hamar felmelegszik, mint írtam.
Ha kipróbáltad esetleg, akkor majd Te is írd le a tapasztalataidat!

papapapus 2010.12.12. 18:10:07

@patkolttojas: köszi a választ. amint itt a tavasz újból visszarakom a kocsiba a cellát.én nem kísérletezem a téli üzemmel. viszont az első lesz, hogy kipróbálom az ötletedet,és felcserélem a polaritást. valahol itt olvastam, hogy így nagyobb a gázképződés. ha ez bekövetkezik, publikálom itt. mindenkinek jól működő cellát kívánok.

fr33m4n · http://johann.creativweb.at/ 2010.12.14. 22:46:30

Hello! Az igert beszamolas: 48%os KOH-t vettem, 1 liter 7 euroert Becsben. Ebböl 5 % kb ugy viselkedik, mint az 5% szodabikarbona, csak tiszta es attetszö marad. kb 250 cm gaz per perc. (! liter elektrolyt van a rendszerben) Az elektrolyt megduplazasa megduplazta a kitermelest is. 13,8 V-nal az Ampert most nem mertem, elfelejtettem, de igy, hidegen 14 foknal a munkateremben 540 cm3 egy percben. Egy arnyalat melegedes erzekelhetö a külsö lapon. Gondolom, ez a 2,5 literes Dieselemnek keves lesz, eszre sem fogja venni. Tehat muszaj epitenem egy nagyobb teljesitmenyüt, meghozza, kb 3x ennyi teljesitmeny kellene, olyan masfel litert kell megpalyaznom. A rendszer tiszta maradt, de csak öt percig ertem ra, jaratni. egyenlöre ez van. Majd meg olvasgatok a blogban, erdekes dolgok vannak meg nem lattam mindent.
Amit meg hozza akartam tenni, a fogyasztas csökketnes temahoz.. feltünt, hogy föleg Magyarorszagon keveset hasznaljak ki a lendületet. Megközelitenek egy bizonyos pontot az akadaly (rendörlampa, kanyar akarmi..) elött es ott a feket alkalmazzak. Pedig mar elöre is lehet ilyesmiket latni, es idöben leveni a gazt. Gurulni. siklani. Igy eleve 20% megtakaritast el lehet erni. A kanyarok "kiegyenesitesevel" (kicsit vagni belöle es kihasznalni az egesz utszelesseget) meg növelni lehet veszelytelenül a kanyar sebesseget, es ha nem kell fekezni, es gyorsulni, megint megmarad egy adag energia.
Amit meg kerdezni akartam, HHO2: Mi van ha leveszem a gazt, es nullara megy a fogyasztas, az adagolo lezarja az üzemanyagot. a levegö atmegy a motoron, egetlenül atmegy a gaz is. Hacsaknem megis megyullad izzo felületeken az egökamraban. Ujabb kocsik meg lezarjak a legtorkot, ott eleg vezelyes helyzet kepzödhet, nem? hova megy ilyenkor a gaztermeles? Kezdem patkolttojas szokasait atvenni es mindenfele dolgokon gondolkodni. :) Szep estet, freeman.

hho2 2010.12.15. 06:50:18

@fr33m4n:
Szia!
Nem igazán értem ezt a "leveszem a gázt és a fogysztás nullára megy" részt. Ha elveszed a gázról a lábad, attól még kap a motor gázolajat, csak kevesebbet. Így a fogyasztás sem esik nullára.
HHO2

fr33m4n · http://johann.creativweb.at/ 2010.12.15. 08:12:22

Szia HHO2! Mar a regi adagolok is tudtak ezt: Amig az alapjarati fordulatszamot nem eri el, nullara zarja a termelest. Amint megközeliti azt a 800-as fordulatszamot, (nalam 650) lassan beindul megint a termeles. A bordcomputer ezt ki is mutatja. Azert is jo, levenni a labat a gazrol, mert olyankor nincs fogyasztas.
A regi autoknal csak a 68as sunbeam (vakuum vezerelt karburatorja volt) es dieselben a per nyolcas merci motor tudta ezt. (annak is volt külön vakuum legtorok vezerlese)
Most ez eddig jo, csak ha peldaul lejtön jön le az ember, akkor a valtozatlanul bearamlo es kipufogott egetlen levegö (ami igy csak athalad) lehüti a motort. Ez nem jo, mert az üzemi höfok ala esik a hömerseklet. Ezert külön szelepekkel probaljak elzarni a legtorkot. Benzines autokat nem ismerem, mar reg nincs, de Dieseleknel, itt megint Opel vagy BMW (ahol a soros, hat hengeres BMW-motor van beepitve)azoknal igy jartak el.
Most ilyen helzteben, elzart legtorokkal el kellene zarni a gazertmelest is. Erre gondoltam.
Amugy meg, elkepzelesem szerint, egy fel liter gaz, percenkent per liter motor-köbtartalom annyira keves, hogy a gaz magatol mar nem robban, igy higitva, hanem csak a hagyomanyos üzemanyag robbansaval fejti ki hatasat.

üdv: freeman

hho2 2010.12.15. 09:19:02

@fr33m4n:
Szia!
Igen, vettem az adást. Motorfékről beszélünk. Ilyenem nekem is volt utólag beépítve a Ladámban, a 80-as években. Ott egy elektromos szelep a fúvókát zárta el.
HHO2

fr33m4n · http://johann.creativweb.at/ 2010.12.15. 15:25:42

@hho2: Szia! valahol irtal a fogyasztasrol, csak nem talalom most, arra valszolni akarok, de nem talaltam meg eddig, mejd megkeresem :)
A motorfeket a teherkocsirol ismerem. Ott a kipufogon van egy szelep amit elzarunk fekezeskor. Igy be tud szivni, sürit, de nem tud kipufogni, ujra sürit. Igy duplan lefekezi a motort, nem csak egy süritessel, hanem kettövel negy ütem alatt. A szemelykocsikban ugy vettem eszre, nem kedvelt a motorfekezö hatasa. A legujabb generacioknal alig van hatasa. Legalabbis, ha hatekony motorfeket akar az a ember, akkor ket sebesseggel vissza kell kapcsolni, a haladashoz viszonyitva. Egy VW Pumpe-Düse ~1900 cm3 es 130 LE, hat sebesseges, peldaul, az utolso sebesseggel hatvannal, az kicsit több ezer motorfordulatnal, szepen lehet gyorsulni. Ha az ember leveszi a gazt, azonnal nullat mutat a fogyasztas, de nagyon kicsi motorfek hatasa van. Ezt igy akarjak is, ezzel is csökkentik a fogyasztast. Az en durva vezetesi sztilusom ellenere nem ment bele több mint 6,4 liter/100 400 km tavolsagon (Pecs-Becs a 84esen keresztül) Az en autom egy idös Omega, a 2,5 literes bmw motorral. Automata, kb 150LE, 300.000 km van benne, a fogyasztas atlagban 8,7 liternel van, (kb 2/3 autopalya.) Ebbe szeretnem a HHO generatort. Rövid uton nem lehet ezt 9 liter alatt vezetni. Varosban 12 is kell neki. (az automata megkeri a beret) Autopalyan 120 ig megelegszik 5-6 literrel.
A motorteremben nincs hely, igy a hütö ele szereltem a generatort, majd ha jobb idö lesz ala nezek, lehet a valahol helyet talani neki. Mivel kombi, csak a hatso oldalso tarolohelyen lenne egy kis hely, de nagyon kompakt generatort kellene oda.
Ahogy igy gondolkodom rola, ugyis jobb lenne legabb kettöt beepiteni es a motorfordulattaol függöen hozzakapcsolni a masodikat. Üresjaratnal meg kikapcsolni egy erzekelövel. Velehol olvastam, hogy üresjaratban nem erdemes es nem is jo nagy mennyiseg gazt bevezetni a motorba. Iszonyat idö van erre, -4 fok 70 km/h szel es ho hordas. Üdv: freeman

patkolttojas 2010.12.16. 23:27:26

@fr33m4n: Szia freeman!
Szerintem ha van egy vízbontóhoz PWM vezérlő, akkor nagyon sokféle módon meg lehet oldani a fordulatszámfüggő gáztermelést. Minden esetben az áramhatárolást kell megváltoztatni, vagyis be kell avatkozni a maximális áramérték alatti tartományba. Hogy mindenki értse ez a következőt jelenti: beállítok egy maximális áramértéket, majd mondjuk a 0 ás a maximum közötti játékot szabályzom. Nyilván nem lineáris az összefüggés, de a semminél több lehet, bár azt sem tartom lehetetlennek, hogy az a termelt gáz arányát összefüggésbe lehet hozni az egyébként beszívott levegő/üzemanyag aránnyal.
1. Mondjuk a gázpedál állását figyelem és a szerint változtatom a cella áramát.
2. Lehetne pl. a MAP/MAF szenzor értékeit is figyelni és azzal hoznám valamilyen arányban össze a cella áramát.
3. A motor mindenkori fordulatszámával lehetne arányítani a PWM áramkorlátozását.
Más. Közel sem biztos, hogy bármely módszer is megfelelő, mert egy "gázfröccs" sokkal gyorsabban változtatja a motorba jutó üzemanyag mennyiségét, mint egy hirtelen áramváltozás egy cella termelt gázmennyiségét. A cella sokkal később reagál. Azon még nem gondolkodtam, hogy én hogy oldanám meg magamnak, de azt hiszem egy sokkal bonyolultabb eljárást választanék, mert egyszerű az autó, vagyis valahol el kellene "bonyolítanom". Magánvéleményem szerint ha meghatározott töménységű elektrolitot használok egy adott cellához, akkor szinte magától is létrejön a korrekció, de a maximális áramot minden képen korlátozni illik. Én még nem láttam ugyanis olyan generátort és feszültségszabályzót, amelyik abszolút stabilan tartotta volna az akkumulátor feszültségét az alapjárattól a plafonig! Ezt kell kihasználni szerintem. Egyszerűen nem tudom elképzelni, hogy 6. fokozatban 60 km/h tempó mellett akár egyenes úton, egyenletes sebességgel haladva az akkumulátor feszültsége 14,75V (mondjuk ennyi a maximum) lenne. Lehet, hogy megint csak feltételezéseim vannak, de nem állhatnak messze a gyakorlattól!
Üdvözöllek a gondolkodók sorában: patkolttojas

hho2 2010.12.17. 07:21:24

@patkolttojas:
Sziasztok!

A jenkik ezt is megoldották. (no nem az értünk (is) Afganisztánban harcolók)
Lásd zt a videót: www.youtube.com/watch?v=xvIUNE87PCI
A ketyere elektronikusan vezérel mindent, O2-MAP szenzor, fordulattól függő PWM szabályozás stb. stb. Ha rengeteg időm lesz szinkronizálom. Addig is marad az angol, de gondolom a képek sok mindent elárulnak.
HHO2

vízagy 2010.12.18. 13:50:01

@patkolttojas: Segget csinálok a számból,de csak egy kérdés merült fel bennem;több száz(esetenként ezer)Eurós műszerekről folyik az értekezés,hogy mivel mérjük tökéletes pontossággal a termelt HHO mennyiségét(+HHO-víz gőz arányt stb.)ezáltal a hatásfokot.A kérdésem:milyen műszer méri pontosabban és olcsóbban a termelt gáz mennyiségét-konkrétan a HATÁSFOKON van a hangsúly-mint maga a MOTOR?Kifogyasztom a tankból a benzint,beleöntök (pl) 5 litert,bekapcsolt bontóval megyek amíg ki nem fogy az 5 liter,km.óróról leolvasom mennyit ment a kocsi-már is tudom milyen hatásfokkal dolgozik a bontóm-mennyi az üz.a. fogyasztás csökkenés.Szerintem ettől pontosabban(és főleg OLCSÓBBAN)semmilyen műszer nem tud mérni.Talán hülye ötlet-de egy hülye nincs tudatában hogy ő hülye.

patkolttojas 2010.12.18. 14:52:50

@vízagy: Szia kedves vízagy! Természetesen ebben igazad van! A legjobb mérés a pénztárca!
Ami a műszereket illeti, természetesen kicsit más célra kellenek. Minden autóban másképp viselkednek adott esetben a vízbontó készülékek, függ rettenetesen sok összetevőtől, hogy egyáltalán hatásos e, s főleg mennyire.
Megpróbálom egy kicsit másképp megközelíteni a dolgot. Képzeld el, hogy van egy ismeretnem összetételű "üzemanyagod" és úgy szeretnéd meghatározni egy motor teljesítményét, hogy megnézed, hogy mennyi kilométert tudsz megtenni mondjuk 1 literrel. Aztán ugyanezt az üzemanyagot használod egy másik motorban és szintén meg akarod mondani, hogy milyen teljesítményű az a motor. Ebből ugyan nem lehet egyik motor teljesítményére sem következtetni, mert mindegyik más hatásfokkal égeti el. Kell egy referenciapont, vagyis ismerni kell először is annak az üzemanyagnak a pontos összetételét, s akkor lehet mérni hatásfokot, teljesítményt, stb. ami az egyes motorokra az ismert, mindig ugyanolyan összetételű üzemanyaggal érvényes lehet. Itt hasonló a helyzet. Ismerni kell a fejlődött gáz összetételét, esetleg más gázok jelenlétét is, na meg azt, hogy ezt egy adott vízbontó cella milyen felépítés, milyen rendszer, milyen anyagokból összeépítve, milyen összetételű elektrolit használata mellett produkálta, stb. stb..

A mérés magára a cellára vonatkozik és nem az autóra!
A benzin oktánszámát sem az autóval mérik, hanem ennél sokkal drágább műszerekkel. Ennek ellenére tudjuk, hogy pl. nagyon sz... benzint tankoltunk, nem megy úgy vele az autó, mint a másikkal, pedig ugyanannak a minőségűnek kellett volna lennie. Itt is függ a különböző adalékoktól, amiket a gyártó belekever, aztán ki tudja milyen egyéb összetevőktől.
szerintem pont az lenne a cél egy komoly műszeres méréssel, ami magára a cellára és a termelt gáz összetételére terjed ki, hogy legalább egy dolog legyen biztos, mármint jelen esetben az, hogy tiszta durranógázt termelünk! Szagra ezt nem lehet megállapítani.

Abban Neked van igazad, hogy ezek után az autó dönti el, hogy mennyit javult a hatásfok, avagy romlott!!!
Ha már ismerjük majd pontosan a bontó cellák által termelt gáz pontos mennyiségét és összetételét, akkor majd valóban tudunk pontos paramétereket adni arra nézve, hogy milyen, mekkora, milyen anyagokból épített, milyen formájú és rendszerű, milyen elektronikával hajtott cella kell pontosan ahhoz, hogy a kívánt mennyiségű és minőségű durranógázt tudjuk előállítani. Rengeteg kísérletre, sok-sok cella elkészítésére és mérésére van ehhez szükség!
Nem hiszem ,hogy ezt csak úgy, "utcán át" bárki is meg tudná ma mondani. Ha igen, akkor nem kell már kísérleteket sem folytatni, elő kell venni a "silabuszt" és kiolvasni a táblázatból! Ugye nincs ilyen!?
Te milyen tapasztalatokra jutottál? Remélem nem hiszel el mindent, amit az Interneten lehet találni?
Üdvözlettel: patkolttojas

fr33m4n · http://johann.creativweb.at/ 2010.12.19. 13:12:28

Sziasztok!
Kevertem 100 cm3 aqu.dest. hez egyszer 10 cm3 48% KOH-t egyszer meg huszat, es kitettem -14 foknal a hoba.
Most hat oraval kesöbb es meg -9,2 fok van a 10% oldalek kasas, a 20% pedig teljesen tiszta, nincs benne fagyos reszecske.
www.creativweb.at/~johann/pic_archives/100_8394.JPG

itt meg lehet tekinteni :)

üdv: freeman.

patkolttojas 2010.12.19. 14:54:16

@fr33m4n: Ez annyit jelent, hogy kb, 4.56% és 11,5% körüli volt az elektrolit töménysége?

fr33m4n · http://johann.creativweb.at/ 2010.12.19. 19:12:31

Ha felszamolod a 100% tömenysegre, akkor igen patkolttojas!

Most, -13 foknal, a 10cm3 os oldat meg van fagyva, nem kökemenyen hanem olyan morzsasan de egy kalacsban, a 20cm3 meg folyekony. nincs semmifele fagy benne.
üdv: freeman

degumentes 2010.12.27. 21:33:39

Hegesztésnél használatos rotamétert próbáltad már? Ez l/min méri a gáz átfolyást.

hho2 2010.12.28. 06:45:31

@degumentes:
Szia!

Nem pont olyan, de másra használt rotaméterem van. Ezzel is két gond van: 1. ezt is ugyanúgy HHO gázra kellene kalibrálni. 2. Mivel nem egyenletes a bontás, így a gázképződés sem, a lebegőtest min. 5 literes kilengéseket produkál. Képtelenség ezekről leolvasni bármit is.
Üdv
HHO2
süti beállítások módosítása