Oxigénnel Dúsított Jó Napot Mindenkinek!
Tegnap este (2010 január 21-én, pénteken) egy, a magyarok által (is) kedvelt olimpiai sportágat választottam. Ellazulva nyomkodtam a TV távirányítóját, hátha találok egy csendesebb csatornát, ahol nem üvölt a pofámba az ügyeletes bunkó és közben elalszom. Erre rátévedtem a Discovery Science-re, ahol Super Cars címmel éppen kezdődött egy műsor. Ez önmagában nem dobott fel, annyira nem érdekelnek az autók, hogy az elalvásomat veszélyeztessék. Ellenben a bevezetésben felvillant miről is lesz benne szó: villany, hidrogén meghajtású és hibrid autók. Alvásnak annyi. Mindegy, ha tanulok belőle, ma már nem szívtam haszontalanul más elől a levegőt! ...és tanultam!
Régen láttam olyan ismeretterjesztő beszámolót, ami ennyire naprakészen és egyenesen elmondta volna a frankót. Nem tudom milyen sorrendben vették nagyító alá az autókat, azt hiszem az elektromossal kezdték. A narrátor első beszólása rögtön mellbevágott, bár sejtettem, hogy az igazság más mint amit etetnek velünk és odaát van: az elektromos autó, a ma is ismert formájában mind a 70-es, mind a 80-as években kész volt a sorozatgyártásra, de valamiért mindkét esetben nagyon hamar lekerült a napirendről. Azt hiszem ma már a csecsemő is tudja miért. Példaként a Tesla Roadstert mutogatták. A kis autó manufaktúra mára a világ vezető kísérleti és gyártó bázisává nőtte ki magát. Nagyot léptek előre az egy feltöltéssel megtehető utat illetően. Ha jól tudom, nemrég még a 150 km-el kínlódtak. Ma 250-480 km között három lépcsőben választható az akkuk kapacitása. Minden nagyon szép, minden nagyon jó, mindennel meg vagyunk elégedve. (Isten nyugosztalja Ferenc Jóskát, remélem nem neheztel, mert idéztem.) ...de, két gond van a Roadsterrel. 1. Még használtan is 100.000 USD. 2. A Roadster egy semmire sem jó sport kocsi. Na de 2012-ben jön az új Model S, ami már 4 ajtós. (Lúzerek, nálunk már a 70-es évek Skálájában volt S modell! Jól emlékszem kedves Demján megmondóember?) Aki kíváncsi a többi részletre: www.teslamotors.com
A hibridket hamar kivesézte a műsor. Tulajdonképpen egy hidrogén cella ami áramot termel, így hajtva egy vagy több villany motort, hagyományos motorral megspékelve, fékezésnél energia visszatáplálással.
Na de ezután jött a nagy durranás: hidrogén hajtású autók. A műsorban megszólaló szagértők, egytől egyig azt mondták: egyértelműen a jövő energiaforrása! Már sorolták is a miérteket. Szinte korlátlanul rendelkezésre áll, elégetése nem környezetszennyező bla-bla-bla. A továbbiakban nem is az ezzel hajtott autók voltak a téma, hanem a hidrogén előállítása. Norvég szagértő szerint, a tisztán hidrogénnel meghajtható autók gyártása, messze a hidrogént előállító ipar mögött kullog. Újabb bizonyíték arra Drága Barátaim, hogy minket hintáztatnak rendesen. No nem azért, hogy önfeledten szórakozzunk, amolyan (West) balkán módon, hanem, hogy szédüljünk!
...és itt jött az a rész amit tátott szájjal néztem! Megjelent a képernyőn egy 3 méter átmérőjű száraz cella!!!!! Megmondom öszintén, itt egy kicsit elvesztettem a fonalat, mert nekem megállt az idő. Aztán jött a többi, így bele az orcába. "Aszongya": napelemekkel táplált elektrolizálókkal (értsd száraz cellákkal) hidrogént előállító kutakat helyeznek üzembe Norvégiában. Még szabadkozik is a szagértő, hogy egy kicsit nagy a szerkezet (ránézésre így is a fele volt a mostani kutaknak), de már dolgoznak a ruhásszekrény méretű komplett elektrolizálón. Izlanddal már megdumálták: a szigetet átszelő autópálya mentén, annyi ilyen kút lesz még az idén, hogy mindenki tankolhat kedvére ahol akar, a 600 km-es út során. Gyorsan osztottam-szoroztam sziget meg kilométer, de hiszen Agyarország még 500 sincs keresztben, hidrogén is maximum a női fodrászatban. Mérgemben kapkodtam a levegőt, nekünk miért nincs ilyen, miért nem ezzel foglakozunk ahelyett hogy az "új" Suzukit tolják a pofánkba, amit még mindig diesel motor hajt, potom 6 milkóért? Ki a sz@r kíváncsi az ósdi technikára, horror áron? Miért miért és még több miért?
Aztán lenyugodtam, és lázasan kerestem a műsorban elhangzott cég nevét a neten. Norsk Hydro. Drága Bűntársaim, egy Frigyláda fedele pattant fel előttem, amint megnyitottam az oldalt! www3.statoil.com/hydrogentechnologies/svg03816.nsf
Te figyu haver, tudod mi az elektrolit? 25%-os káliumhidroxid oldat! Ha nekik jó, nekünk is! Ezzel végérvényesen pontot tehetünk "a mit használjak elektrolitként" rovatra. Tudod mivel bontják a vizet? Egyenárammal. Az pedig, hogy a norvégok, ipari méretben gyártanak és használnak ilyen berendezéseket, nekem arra bizonyíték, igen is lehet gazdaságosan árammal vizet bontani és a keletkező gázt nagy hatásfokkal felhasználni! A leírás a működését és szerkezeti kialakítását illetően, szinte szóról szóra megegyezik azzal, amiket idáig a blogban leírtam.
Ide vágó téma: pár hete Bécsbe szólított az élet, ahol is volt 1/2 órám, hogy lekáderezzem egy futballpálya méretű autókiállítás felhozatalát. Nem a 2.750.000 Eurós Bugatti Veyron hoztott lázba, hanem a többi kiállított autó. Tisztán elektromos Skoda, kb. 6 Porsche kiállítva, a Panamera-t kivéve mind hibrid. Az Audi standon kiállított autók 70%-a alternatív megodásokkal megy. Ez nem egy megújuló energia autó show volt, csak amolyan normál, mini. Megint a miértek. Nem az hogy nekik miért állítanak ki ilyeneket, hanem az, nekünk miért nem? Nálunk miért az a megoldás, hogy csak rakjuk-rakjuk az adót a benzinre gázolajra, megsarcoljuk, elkaszáljuk az új kezdeményezéseket? Azóta megnéztem az itthoni Skoda honlapját: említés nincs az elektromos autóról!
Kedves politikusnak álcázott bíp-bíp-bíp! Bécs ide 220 km. Ha az össze bíp-bíp-bíp milliárdokból nem telik benzinre, befizetlek benneteket egy oda-vissza Orangeways-es busztúrára. Lefogadom kevesen lennétek, így beférnétek a HHO rásegítéses Hondámba is. ... bár amit ott látnátok az a szellemi képességeiteket fényévekkel meghaladná, így kárba menne a benzin! De vakmerő vagyok, bevállalom!
Na ezt cenzúrázzátok ki!
De mint mindig, no politika!
Előre!
HHO2