Kedves Gyerekek!
Ma egy olyan messzi földről fogok mesélni Nektek, ahol csupa szép, okos és segítőkész csudalény lakozik. Ezeket a furcsa szerzeteket egy cél vezérli: egy olyan szerkezetet akarnak a drága jó magyaroknak -csak nekik- adni, ami "kivonnya a vízbül a zoxigént", miáltal ingyen vagy egy kicsit olcsóbban tudnak eme kiválasztott magyarok autózni, intergalaktikus Trabantjaikon.
Igen talán egyszer ez is bekövetkezik, de addig is amíg abba a képzeletbeli bilibe lóg a kezünk, beszámolnék mi is történt valójában.
Január elején fogalmazódott meg bennem, kéne valami herkelentyű, ami pontosabban méri a termelt gázt, egyáltalán egy felszerelés ami segít jobb cellákat készíteni, segít rávezetni a titkokra. Meg is találtam, csak biz'a az ára láttán kicsit megtorpantam. Végül nem tudom melyik ördög győzőtt, de eltökéltem nekem lesz egy ilyenem. Az egésznek a lelke egy okos kis komputerszámba menő elektronika. Nosza gondoltam ez jó lehet a cella vezérléséhez is, csak úgy szólóban. Gyűltek-gyűltek a kérdéseim, kétségeim, ezt nem lehet e-mail-ekben elintézni! Lesz ami lesz, irány Amerika.
Betoppantam a "Céghez" és mondhatom, ha akartam se tudtam volna jobb helyre menni! 10 éve operálnak, mostanáig jobbára kutatás fejlesztéssel foglalkoztak. Nyilván valami bevétel is kellett, ezért piacra dobták a különböző felszereltségű laborokat, elektronikákat. A szakmai részével megbízott gárda előtte is kb.15-20 évig csak a HHO témával foglakozott. Egyikük másikuk Bob Boyce-t és Stan Meyer-t is kollégájának mondhatja. Előbbi most is kapcsolatban van a céggel, utóbbi túl messzire jutott tudásban, szegény... Először életemben pozitívan csalódtam amerikaiakban. Nyitottak voltak, már amennyire lehetséges volt, első látásra is barátságosan fogadtak és ami a legfőbb értenek ahhoz amit csinálnak. Mi az hogy, nagyon is! (bocs fecó, -így kisbetűvel- hogy idéztelek)
Üröm az örömben, hogy személyautókhoz való szetteket nem készítenek, személyautókkal nem foglalkoznak. A csoda elektronikájuk azonban bármilyen cellára ráköthető, de az ára miatt ez jelen pillanatban itthon nagyban piacképtelen lenne.
Belépve műhelyükbe, irodájukba, rögtön egy mini múzeum fogadja a vándort. A drótos megoldástól a mostani kamionos szettig. Mellette a a szétszerelt cellákból a lemezek, amik a különböző kísérletezések nyomait mutatják. Itt tartanám fontosnak megjegyezni: ezek az emberek nem az egyetemen tanult sémákat próbálják bizonyítani. Ők szinte mindent kipróbálnak(tak) és így hatalmas gyakorlati tapasztalatra tettek szert.
Akkor vágjunk is bele mit is csinálnak másképpen. Lemezeik 0.8 mm körüli vastagságúak. Kérdésemre, hogy most mit kell tenni csiszolás ügyben, csak nevettek és már mutatták is a keresztbe csiszolt lemez használat utáni állapotát. Elszíneződött majdnem korrodált állapotban. Ők elektro polírozzák. Hosszas magyarázkodás helyett, hogy miért, álljon itt ez a link:www.wodring.hu/elektropolirozas Az így kezelt lemez sok-sok üzemóra után is fényes, újszerű marad.
Tömítésnek, egy ott MP15-nek nevezett anyagot használnak több száz kilo nyomatékkal meghúzva. Nálunk azt hiszem ez az anyag, az azbesztmentes klingerit. Szánom bánom feledékenységem, de úgy emlékszem 2 mm körüli vastagságú. A gumit nem ajánlják, mert az egyenetlen meghúzásból eredő változó lemeztávolság is rontja a hatásfokot.
A végzáró 20 mm vastag PVC. Azért ilyen vastag mert csatornák vannak benne kialakítva, a hűtés-fűtés funkciót elősegítendő. Ugyanis a vezérlő beállítható az alsó és felső hőmérséklettartományokra. 30 C felett kikapcsol, aztán saját magát hűtve vissza, 10 C alatt szintén kikapcsol, szintén saját magát felfűtve visszakapcsol. Az elektrolit pumpával keringetve, biztosítva, hogy a cella mindig tele legyen elktrolittel, így maximálisan kihasználva a felületet. Éppen ezért a lyukak széleit nem kezelik, mert elhanyagolható a veszteség. Kézbe véve láttam az így működő lemezt. Ha veszteség lenne, el lett volna a lyukszél színeződve, de nem volt. Pénztárcától függően felszerelik egy olyan kicsapó becsapó visszacsapó valamivel, ami kiválasztja az oxigént, így tiszta hidrogén kerül motorunkba. A lemezek közötti feszütség esést 1.85 Voltra célozzák meg.
Aztán feltettem a kérdést. Hogyan lehetne sok gázt termelő cellát megkonstruálni, mondjuk ami produkál 10 litert? Visszadobva a kérdés, az meg minek nekem? Kamionhoz, vágtam rá. Itt jött az első nagy meglepetés: negyed liter/ 1000 cm3 bőven elég. Ennek ellenére 50-52 lemezes, 20-25 kilós cellákat raknak össze. Megint kérdém: ez meg minek, ha egy nagy motorhoz is max. 3-3.5 liter kell? Válasz: íly módon a cellát garantálni tudják amíg a kamion fut. Robosztus konstrukció, kis terhelés mellett, (majdnem) örök élettartam. Megértettem.
Ez a kamionhoz való szett egyébként egy nagy fém dobozba van építve, ami mindent tartalmaz, csak a vezetékeket csöveket kell a motorra csatlakoztatni. Tartály kialakításukat tank farmnak hívják. Találó elnevezés, ha a 6 beépített tartályt nézem. Az első a tároló és elsődleges buborékoltató. A második a közömbösítő, desztillált ecettel, a harmadik a szárító. A másik 3 az ezekhez tartozó automatikus feltöltő illetve ürítő tartályok. A tartályokon szelepek, amik az esetleges túlnyomást engedik el, illetve baleset esetén azonnal lezárnak és megszűnik a gáztermelés. A rendszer többszörösen bebiztosított, mindenféle a beállított paramétereken kívül eső működés ellen.
Az egésznek a lelke pedig a mindentudó elektronika. Arról már korábban beszéltünk, bármennyire is stabil a cellánk, minden érték állandó jellegel változik. Ez a kisokos figyel mindent és tartja optimális szinten a dolgokat. Része a szettnek még egy univerzális tápegység, ami 0-120 Voltig és 0-200 Amperig felügyeli, illetve küldi a szükséges áramot.
Innen már csak egy ugrás a Sugár és bevezetik a gázt a szívőcsőbe a lehető legközelebb a pillangószelephez. Két részlet amit érdemes megemlíteni: nem csak úgy, ha eljut eljut, ha nem nem alapon, hanem a szívőcsőbe beszerelésre kerül egy kis fúvókaszerű csövecske, ami biztosítja, hogy be is jusson nehezen kiizzadt gázunk. A gázt pedig egy infúziós pumpának nevezett ketyere tolja. A pumpa teljesítményét szintén az "agy" kontrollálja, mégpedig úgy hogy 10%-al kevesebb gázt szállítson mint a cella kimenő termelése.
Száz szónak is egy a vége, emígyen elmondásuk szerint a cella MMW értéke 18 körüli.
Az árat ne kérdezzétek, mert nekünk csillagászati, de akit ez érdekel, a beszámoló végére lesz egy jó hírem!
Röviden és tömören ennyit a teherautóra vagy egyéb nagy lökettérfogatú motorokra szerelhető szettről.
Gyűjtsd a cukrot, ne siránkozz! (komcsik után szabadon, politika nélkül persze)
folyt. köv.
HHO2