Száraz cella

 2010.03.18. 08:09

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sziasztok "Feltalálók"!

A következő pár bejegyzésben (mini sorozatban) segítséget szeretnék nyújtani mindazoknak, akik még csak tervezik hogy építenek generátort, akik még kísérleteznek vele, akik építettek és akiknek jó eredménnyel működik is a hidrogén generátor. Lesz akinek pár dolog egyértelmű, őket arra kérem: legyetek türelemmel! Ez a blog mindenkinek szól. Az elméleti, tudományos részébe a dolgoknak nem nagyon akarok elmerülni, de helyenként szükség lesz rá, (bár nem túl mélyen). Tehát akinek türelme, kitartása van, lesz hajrá...

Röviden az én történetem: 1-1.5 éve kezdtem foglalkozni ezzel a témával. Gyakorlati ember vagyok, de eleinte nem értettem, hogy is működik ez a dolog, így 1 évig csak olvastam, gyűjtöttem az infót, mi miért kell, mit is építsek. Végül megvilágosodtam, és egy (vagyis rögtön 5) szárazcellás generátort építettem. Első pillanattól kezdve működik, mindenféle hiba nélkül. 1.4-es autóm fogyasztása 7.5-ről, 5.2-re sikerült leredukálnom, mindenféle hiba nélkül. MAP elektronikát már beszereltem, most készül a lambda szondához való, és a pulzus szélesség modulátor (ezekről később bővebben). Tehát finom hangolni szeretném a rendszert és elérni a 3 literes fogyasztást. Hasonló autóval, ami ráadásul 1.6-os már elérték, tőlünk nyugatabbra.

Elöljáróban pár tévhitet el szertnék oszlatni. Olcsón (ingyen) generátort, pláne ami működik is, nem lehet építeni!

Sokszor fogok hivatkozniaz USA-ra, az ott elért eredményekre és nem azért mert feltétel nélkül elfogadok mindent ami onnan jön. Több államban 10 ezrével működnek hibrid autók. Ők már túljutottak a kezdeti nehézségeken, rengeteg tapasztalatuk van. Egy-két emberke nagyon profi cuccot rakott össze. Most éppen többen a szablyozható gáztermelésen dolgoznak. Tudják milyen anyagokat kell egy épkézláb rendszerhez beszerezni. OK aláírom, ott olcsóbb és könnyebben hozzáférhető. Van amit én is onnan rendelek.

A lényeg: vannak anyagok amit be kell építeni. Ne akarjunk jó magyar módjára mindent helyettesíteni, megbuherálni egy olcsóbbal, ui. ennek nem ez az értelme.

No, mik vannak a piacon, amiból gázt lehet csiholni? Először is a drót-befőttes üveg kombináció. Kezdetnek nem volt rossz, úgy 2-3 éve, vagy ha csak fűnyírót akarsz üzemeltetni alapjáraton. Miért nem ajánlom ezt a megoldást: az üveg elég sérülékeny része a renszernek. Műanyag ún. Tupperware bödön, jó alternatívának tűnhet, de mivel ez liszt, cukor stb. tárolására készült, nem biztos, hogy jó ötlet motortérben elhelyezni. Végül a bödön lelke a drót. Itt álljunk meg egy szóra: a jó gáztermelés egyik feltétele, a minél nagyobb vizet bontó felület. Kérdésem: ha egy huzal felületét kiterítjük mekkora területet fogunk kapni? A válaszom: nem sokat -legalábbis ha jó eredményt akarunk elérni-, még akkor sem ha vastag és hosszú huzalt használunk! Ha egy bödönből sikerült 1/2 liter/perc gázt kicsikarni, legyünk nagyon-nagyon boldogok, de ez még mindig nem lesz elég számottevő benzin spóroláshoz. Hangsúlyozom a 1/2 liter nagyon jó. Legtöbb esetben ez inkább 2-3 deci. Marad a 3-4-5 üveges megoldás. Ekkor még nem is beszéltem a télen történő, üveg szétfagyás szindrómáról. Csak egy kis adalék:páran 1 bödönt 14.000 Ft-ért árulnak a neten. Ez szorozva 4-5-el, + elktronika, már nem is olyan olcsó. Tudom, ügyes vagy és megcsinálod olcsóbban... De még ott van az elhelyezés problémája. Legtöbb autóban nincs a motortérben hely 4-5, 1-2 literes dunsztos üvegnek.

Összegezve, ha stabil, jó hozamú, valamennyire profinak kinéző rendszert szeretnél összerakni, ezt a rendszert nem ajánlom. Kezdetnek, mikor nem volt más jó volt, ma már tudsz építeni jobbat, sokkal jobbat.

Mi van még? Variációk egy témára, dunsztos üveg lemezekkel. Aggályaim ua. mint az előzőnél. Itt már picit több gázt fogunk látni, mivel a lemezekbe vihető Amperszám is nagyobb lehet. Ebből a megoldásból 2 újabb probléma fakad. A lemez felülete még mindig nem elég, az üveg mérete miatt jó gáztermelésre, ha csak nem 20 literesbe tesszük. De a legfőbb probléma , amivel szinte mindenki hív: a ketyre jó esetben nem csinál semmit, mert a buborékok csak ücsörögnek a lemezen, rosszabb esetbenelforrja a vizet 15 perc alatt, még extrémebb esetben elolvadnak a vezetékek, egy esetben aki hívott, nála kiégett a motortér. Kérdezték: mi lehet a probléma? Őszintén szólva nem is próbáltam orvosolni, mert ez a rendszer sem éri meg, hogy kísérletezzünk vele. A képen ez a rendszer látható. Az már csak hanyagolható negatívum, hogy hatásfoka elég alacsony, mivel az elektrolitben lévő lemezek széléről, "lecsorog az áram", úgy ahogy a nagyobb levegő-víz stb. nyomás próbál a kisebb felé utat találni. Elektromérnökök biztos kiröhögnek, és tudnak tudoányosabb magyarázatot, de ennek leírásához szerintem ennyi elég. Röviden ezt sem javasolnám, de ha valaki ragaszkodik ehhez folytassa, valószínüleg eljut a következő lépésig, csak kicsit később.

Mi a következő lépés? Szárazcella. Miért száraz, nincs benne víz? Van benne , nyilván, csak nem a lemezek vannak vízbemártva, hanem a lemezek között úszkál a lötty. Stop, kézifék! Miből áll ez a lötty? Drága barátaim, először és gondolom nem utoljára: NEM SZÓDABIKARBÓNÁS CSAPVÍZ!!! Ha problémát szertnél generálni nem gázt, akkor ne higyj nekem. Tudom olcsó, meg néha ingyen van, de nem az "óccóságon" hanem a gázon van a hangsúly. Mi van ha mégis ezt használod? Nem elég lúgos, ezért nem segít túl sok gázt se keletkezni. Mérges gázokat termel CO-t és CO2-t. Összetételénél fogva bebarnul a lé, nagyon hamar. Tapaszatlatok szerint ez nem befolyásolja a gáz mennyiségét. De hogy néz már ki 1-2 liter tisztítatlan szennyvíz kinézetű lé a motorházban? Extra munka, csreberélni pár száz kilóméterenként. Csap vizet végképp ne használj mert még vízkövesedni is fog. A deszt víz 1L/1000 km nem egy tétel. Mi a megoldás? Kálium hidroxid, nátrium hidroxid vagy kálium karbonát, ami állítólag egyenértékű a hidroxidos testvérével de kevésbé maró hatású. Te döntesz, ja és lesz gázod!

Folyt köv.

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://hidrogen.blog.hu/api/trackback/id/tr451848869

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sasa0 2010.03.19. 06:05:49

T Cím
SZÓDABIKARBÓNÁS módszerrel sikerült 14v-15A mellet 1l/perc
gázt termelnem.
Az ön által említett adalékok,hasonló paramétereire szeretnék választ kapni.
Tisztelettel SASA007

hho2 2010.03.19. 06:52:59

@sasa0: T sasaO!
Először is örülök, hogy sikerül, megpezsdíteni a témát, nem csak a buborékokat!
Kérdéseim: milyen generátorral, ha lemezes, hány lemez, mekkora,van-e hozzá pulzus szélesség modulátor, végezetül mennyi szódabikarbóna van adagolva mennyi vízhez? Ezek ismeretében tudom összehasomlítani.

Üdv HHO2

sasa0 2010.03.19. 22:56:16

Üdv HHO2
+NNN-NNN+NNN-
Ebben az összeállításban sikerült 6x12cm 1mm ko34lemez 8dl víz 4mokás szóda.
Be kötés holnap suzuki ll tip.
Nagyon bizakodom a sikerben.
A többi blogot olvasván az általad említett adalék beszerzése alkalmazása ismeretlen.Várom összehasonlításod ,tanácsod.
üdv sasa007

hho2 2010.03.20. 07:11:09

T sasa007!
A cella elrendezésed jónak tűnik, bár mérd meg a cella feszt, szerintem 3 Volt körül lesz ami egy kicsit magas. 2 körülire kell becélozni.Minél kevesebb a semleges lemez annál magasabb a feszültség. Ha ekkora felületen van 1 liter gázod az már jónak mondható. A lemezt látom megtaláltad, szerintem se kell vastagabb, rozsdamentes pedig elengedhetetlen. Az adalékokról: a víz bontásához lúgos elektrolit kell. A kálium és nátrium hidroxidok lúgosabbak mint a szóda, és tapasztalat szerint több gázt is termelnek.A szóda pedig egy idő után ahogy írtam bebarnul, ki tudja miért. A nátrium hidroxid még nátronlúg néven is ismert, régen (lehet hogy még ma is) bátor takarítónők maratták ezzel a WC csészéket. Vegyi boltokban, granulátum formában kapható. Próbáld ki, valószínű több gázod lesz. Viszont óvatosan kell kezelni, bőrt eléggé marja, tehát csak gumi kesztyűben! Ez az izgalmas ebben, nincs két egyforma generátor, mindig egy kicsit mások a paraméterek, persze az eredmény is. Az USA-ban ahol már komolyan művelik ezt a hidrogén témát, a szódát már nem nagyon használják. Elektronikát teszel az autóba, vagy nincs semmi amit ki kell cselezni?

Üdv
HHO2

sasa0 2010.03.20. 22:36:26

T HHO2
A Magnum-tuning MAP szenzoros kütyüjét építettem be.Robogtam 15km. A megtett kilométerek és tapasztalatok gyűjtése még ezután kezd igazán érdekessé válni.Ha valami észrevételed tanácsod van szívesen fogadom.
Saját tapasztalatod alapján az erősebb lúg mekkora áramot emészt fel a használat során?
Ha az emberfia épít egy száraz cellás-t kb20x20-as lemezből beépíti a csomiba. Radikálisabb gáztermelés várható??
Gondolkodom ezen a verzión is.
Üdv sasa007

hho2 2010.03.21. 07:07:15

T. sasa007!

Idáig azt hittem száraz cellást építettél? Mindegy, a hatásfoka egyértelműen jobb lesz, a gáz is több lesz (elméletben). Kevesebb helyet is foglal. A scomagtartóba építés nem túl szerencsés, mivel hosszú lesz a csó, lomha a rendszer. Egy pár liter elfigyelget a csőben. Pár percet várni kell míg elkezdi nyelni a gázt, leállításnál pedig doa kell figyelni, ne maradjon a csőben semmi, mert robbanhat. Nem magától, de soha nem lehet tudni... Rajtam kívül igen a Magnumosok árulnak használható MAP elektronikát. A lúgos elektrolit is függ az aránytól. Én most hozzáadtam 1 kávéskanállal, felment 24 Amperra és a termelés 1 dl-el nőtt. Kicsit higítanom kell rajta.
Ezen a héten elvittek tőlem 3 száraz cellát, most össze fogom gyűjteni az összes alaktrészt ami kell a szárazcellákhoz, +elktronikákat, +komplett rendszereket és egy árlista kíséretében közzé fogom tenni.
Üdv
HHO2

hho2 2010.03.21. 07:09:26

@sasa0: Majd el feljtettem. Várjuk az eredményeket Tőled is !!!
Elvégre ez lenne a lényege ennek az egésznek.

Üdv
HHO2

sasa0 2010.03.23. 18:57:21

T HHO2
Lehet,hogy türelmetlen vagyok?150km megtétele után az utolsó 100km jelzőjén nőtt a fogyasztás.Tapasztalatod-Tanácsod??!!
Lehetséges,hogy a szenzort nem vezéreltem rendesen,vagy a kütyü nem jó helyre van kötve.
Hogyan tudom a kötést (MAP) ki mérni??
Kérlek segíts?!
Üdv sasa007

hho2 2010.03.24. 06:33:14

@sasa0: Szia! Akkor gondolom MAP szenzor van az autón. Lambda (oxigén szenzor)szondád van? Ha van azt is kezelni kell.
A MAP szenzor kimérése egyszerű. Általában 3 vezetéke van. 1 táp, 1 föld, 1 jel. Általában piros táp, fekete föld, és a harmadik a jel, de mindenképpen mérd ki, ne tippelj! Ennek max. 5 Volt lesz a feszültsége, de gázadásra valahol 1 és 5 között fog változni. Ezt kell elvágni. Az elektronika bekötésére figyelni kell, nem mindegy melyik vezeték megy a MAP felé néző ágra, és melyik az ECU felé.
Ha a fogyasztás emelkedik, egyértelmű jele annak, hogy gázod van, eljut a motorba, de az elektronika vagy nem működik, vagy rosszul van bekötve. Ha jól emlékszem 1.5 litert termel a generátorod. A motor 1- 1.2 literes? Ha igen 0.5 liter gáz/perc bőven elég. A sok túl sok gáz sem jó. Egy pont után az ellenkező hatást éred el. Ez a pont motortípusonként,vezérlésenként változik. Üdv HHO2

lütyő 2010.05.08. 20:55:30

Szevasz 17 lemezest készülők épiteni a lemez mérete 160x160mm 1,5mm vastag a lemez pozitiv és negativ közé három semlegest raknék a lötyi KH lene . Mit várhatok Mi lehet a max gázom ? Már épitetem egy kicsit és amit hibának látam bene nem egyenletes a gáz termelés mintha kifogyna a lötyi akor utána megy és ismét emelkedik a gáztermelés és az áram felvétel . Ahol a lemezek átkel furni a lötyinek és a gáznak otis átcsoroghat az áram . Arra gondoltam hogy lefestem a széleket ! A cégnél használunk ijet ezel van lakozva a kukoricás doboz belselye .Mia véleményed ? Mekora bemeneti és kimeneti furatot készicsek ? Üdv lütyő

hho2 2010.05.09. 07:39:54

Szia!
Saccra 1.5-2 liter között lesz. a 1.5-ös lemezre kíváncsi vagyok, mert a KO lemez elég rossz vezető, de így elméletben ennek a tulajdonságának is javulni kell. 4 esteleg 5 semlegest is hagyhatsz, így alacsonyan tudod tartani a feszt. Nekem 10 mm-esek a lyukak, nincs gond az utántöltéssel. Lehet hogy a Tiédnél nem elég nagy a szintkülönbség, vagy szűk a cső így nem nagyon működik az ejtő tartályos módszer. Megér egy próbát a furatok széleit lekezelni. Ha megmarad rajta, biztos jobb lesz a hatásfoka az egésznek.
Ég a pofám, hogy ígértem a kísérleteket,ezekből nagyon sok minden kiderülne, és a táblázatra ránézve mindenre kapásból tudnék válaszolni, de sok cuccom 1 HÓNAPJA ül itthon a vámon, meg a magyar vállalkozónál az 1 hetes határidő bármit is jelenthet...

Üdv
HHO2

hho2 2010.05.09. 07:40:57

@lütyő: Válasz ment, az ezt megelőző kommnetben.

Alfi19 2010.05.10. 23:08:21

Sziasztok!

Most építek egy 44 lemezes 1mm ko33 200x160mm(160x120mm hasznos)generátort,2mm-es tömítésel.Azért ekkorát mert hígabb elekrolittel akrom használni kisebb amper felvétellel, jelentősebbb gáztermelés mellet.Négy teljesen különálló cellával(4x +ssss-ssss+).A tartályt a cellák mellé terveztem,db-onként kb 0.7L.Csak szinttartás miatt.Ha van véleményetek róla mire számíthatok írjatok.

Üdv!

hho2 2010.05.11. 07:23:47

Szia! Első kérdés: mire akarod használni? Ez kb. 4-5 liter gázt fog termelni, ami elég egy 8000 cm3-es motorhoz. Jónak hangzik a felállás, bár én nem tennék 4 tartályt, egy nagyobb mondjuk 4 literes is megfelel. Egyszerűbb. Kíváncsian várjuk az eredményeket!
Üdv
HHO2

Alfi19 2010.05.13. 21:44:02

Sziasztok!
A gázt én nem saccolom 4-5 literre.Már a higabb elektrolit miatt sem(nátriumhidroxid lugra gondoltam 1-2% oldatban).A tartályora azért van szükségem(szerintem)mert a gáz elvezetést a cella felső részén núttal alakítottam ki, és a vizszintet ezek alatt akarom tartani,(az áram átcsorgás megakadályozása érdekében)és a cellákat teljesen el akarom szigetelni egymástól.
Alúl 2db 15mm furatom van a vizpótlás érdekében.Ezek szélét műanyag persellyel akarom zárni.Erről irhatnátok véleményt,tanácsot vagy van-e tapasztal a szigeteléssel kapcsolatban.
Míg elkészül teljesen kell még idő.Keveset tudok vele foglalkozni.
Várom hozzászólásaitokat.

Üdv

hho2 2010.05.14. 06:34:29

Szia!
Ha hígabb az elektrolit valóban kevesebb lesz a termelés. Személy szerint még nem építettem ilyet, kíváncsian várjuk a fejleményeket! Az e-mailok-ból amit kapok arra következtetek, hogy nem sokan állnak neki (ki tudja miért) cellát építeni, így akik erre adtuk a fejünket, magunknak kell kísérletezni. De ez ne törjön le!
Üdv
HHO2

bdt 2010.07.02. 20:44:37

szia HHO2!

Építettem egy száraz cellát, már csak fel kéne tölteni, tudnál segíteni hogy hol lehet kálium-hidroxidot beszerezni?
köszönettel bdt

hho2 2010.07.02. 22:02:02

@bdt: Szia!
Laborfelszerelési boltok főleg a weben, Azúr vegyi bolt, pár gazda bolt vidéken. A gond néha csak az, hogy 25 kg-os kiszerelésben.
HHO2

bdt 2010.07.03. 15:10:19

köszönöm a gyors választ, utánanézek
üdv bdt

tihor 2010.07.13. 17:31:54

@hho2: Üdv!
Bocs Ha zavarok.
Mennyiért tudnék venni tőled egy száraz cellát ?
Nekem egy hyundai tucsonom van 2000 crdi motorral ehez szeretnék egy ilyen készüléket.
Előre is köszönöm a válaszod.
Tihor

hho2 2010.07.13. 19:54:40

Szia!
Privátban keress meg, tamasfabiankukachotmail.com.
HHO2

keoma76 2010.08.22. 23:16:46

Sziasztok!
Sajna csak most akadtam rá erre az oldalra. Eddig mindent csak a saját fejemből csináltam, így amatőrebb vagyok, az amatőröknél. Nem végeztem számításokat, nem csináltam tervet.. Ez a 3. cellám. Amint olvastam, nem száraz cella. Először a dunsztosüveg+ drót volt. Utánna egy cső, két lemezkével. (a sufnitunning merülőforraló elméletén) Most a jelenlegi ma készült el, Ez egy 114mm átmérőjű, 32cm hosszú rozsdamentes, saválló cső. Benne elhelyezve, távtarókkal szimetrikusan rögzítve egy másik. Ez egy 75mm-es átmérő, 28 cm hosszú ugyanolyan cső. Az alján egy-egy 20X20mm-es bevágás, a víz átfolyásának. Lent, fönt egy egy 20mm vastag bakelit, nutolva, tömítve, menetesszárral összehúzva. A tartály így 2 bár nyomáson nem szivárog.
A tartály külső oldala kapott negatív, a belső cső pozitív töltést.
A gáz mennyiséget nem tudom. Ha mond valamit, akkor egy 8-as belső vastagságú 140cm hosszú olajálló gumicsövön vezettem el. A buborékszámom az előző másodpercenkénti 2-3 ról kb 7-10re emelkedett. Kipróbálni még nem volt időm. Kb 10-12 km-et mentem vele, mikor rájöttem, hogy vezeték cserére is szorulok, mert az előzőkéhez képest melegszik.
Lötyinek a desztilált víz+ szódabikarbóna keveréket használok. Igen, tudom... A kloridok a következő fázis lesz, mivel eddig nem tudam róla. :)
Ha a leírtak alapján tudtak valami hasznosat mondani, hogy mit változtassak, mit csináljak, nagyon megköszönöm.
Jahhh én egy 92-es 2.0 DOHC ford scorpioval tesztelem.
Köszönöm, sziasztok, jó éjt!

skoda120 2011.01.10. 09:23:40

@hho2: Helló.Megkereshetnélek privátba?-szilveszter-

hho2 2011.01.12. 18:17:45

@skoda120:

Szia!
tamasfabiankukachotmail.com

Üdv

Tamás
süti beállítások módosítása