EFIE.
Nagyon sokat rágódtam a dolgon. Végül is nem nagyon jutottam dűlőre magammal. A mai napig is tisztázatlan számomra következő magyarázat. Ezt a részt kiollóztam egy linkből, talán ez lehetne az értetlenségem alapja:
"Amikor az elektrolizáló csatlakozik a motorhoz, akkor a hengerekben folyó égési folyamat jelentősen javul, mely a motor teljesítményét is fokozza. Sajnos a számítógép továbbra is feltételezi az ugyanolyan mennyiségű elégetlen oxigént a kipufogóban, és amikor ezt nem tudja érzékelni, akkor megpróbálja visszaállítani ezt a normál állapotába. Ez a folyamat megakadályozza, hogy az elektrolizáló hatása érvényesüljön, hacsak bele nem avatkozunk a számítógép működésébe.... "
Az persze nem kérdés, hogy nem az oxigén ég el, hanem oxigén szükséges az üzemanyag elégetéséhez, de ezt most hagyjuk. A feltételezett ugyanolyan mennyiségű elégetlen oxigén (?) érzékelése, szerintem logikailag annyit jelent, hogy nem kell változtatni az üzemanyag mennyiségén, mert minden OK.
Talán ennyit a cikk írójáról.
A logikai bukfenc a következő: ha a hengerben tökéletesebb az égés, akkor a kimeneten a lambda szonda nem, hogy több, hanem kevesebb oxigén jelenlétét kellene, hogy detektálja.
Először csak feltételezzük azt, hogy nem a durranógáz fejtette ki a hatását, hanem valami csoda folytán egyszerűen jobb lett a motor hatásfoka, ami a tökéletesebb égés következménye.
Ha tökéletesebb az égés, akkor durranógáz ide, vagy oda, a kipufogóban kevesebb lesz az oxigén, mert több üzemanyag elégetése, több oxigént is használ fel a levegőből. Ekkor a fedélzeti számítógépnek nem, hogy dúsítania kellene a keveréket, hanem szegényíteni, mert kevés az oxigén a kimeneten, vagyis sok a fosszilis üzemanyag!
Gondolom rögtön bele fog kötni valaki, hogy f..gom sincs az egészről, minek kotyogok bele. Rendben is van. Nem is értek hozzá, de akkor másképp kell magyarázni a dolgot, mondjuk logikusan, hogy én is megértsem.
Eddig ugye stimmel? Persze biztos nem, ezért kérdezem.
Most jöjjön a mi kis vízbontó berendezésünk és adjunk hozzá egy kis durranógázt a beszívott levegőhöz. Szándékosan nem azt mondom, hogy üzemanyag-levegő keverékéhez, mert befecskendezéses motor esetén ez csak a hengeren belül jön létre, addig külön úton megy. Tehát, ha bekerül a hengerbe a durranógázunk is (ne felejtsük el, hogy hidrogén és oxigén 2:1 arányú keverékéről beszélünk, nem igényli a levegő oxigéntartalmát az égéshez, mert hozza magával), majd a hengeren belül ez is meggyullad, és mivel sokkal jobban keveredik a benn lévő üzemanyaggal, ezért a hidrogén égése folyamán tulajdon képen az üzemanyag egy részét ő gyújtja meg. Majd elégve ismét víz, vízgőz, majd végül is ismét hidrogén és oxigén lesz belőle, mert a magas hőmérsékleten a víz alkotóelemeire bomlik, a hidrogén rész többször is elég egy munkaütem alatt. Bátorkodom azt mondani, hogy egy kis láncreakció keletkezik. Ez addig tart amíg a kipufogó szelep ki nem nyit. Ekkor valószínű a kipufogó rendszerbe jut valamennyi el nem égett hidrogén is és ennek fele mennyiségű oxigén is. Ez a mennyiség viszont édes kevés ahhoz, hogy a lambda szonda ennyi pluszt kimutasson, főleg azért nem, mert ugyanakkor több fosszilis üzemanyag égett el a hidrogén jótékony hatásának következtében, ami csökkenti szerintem a kimenő oxigén mennyiségét, ezzel egyidőben pedig a nitrogén mennyiségét viszont növeli. Lehet, hogy ilyen hófokon a nitrogén is vegyül valamivel és valami más vegyület formájában távozik.
Tehát marad a dilemmám: a lambda szonda honnan veszi, hogy oxigén többlet van a kipufogóban, ha a beadott levegő/üzemanyag arány 14,7:1 ? A durranógáz aránya a beszívott levegőhöz képest elenyésző mennyiség. Ha a vízbontó berendezésünk 1 liter / perc teljesítményű és vegyünk példának egy 4 ütemű motort, 2000 fordulat/perc értékkel, akkor egyetlen munkaütemre mindösszesen 1 cm3 (!) durranógáz jut. Ez a mennyiség gondolom a beszívott levegőhöz képest még százalékosan is kicsi! Vagyis ez nem produkálhat olyan jelentős oxigén többletet a lambda szondának, hogy olyan információt küldjön a számítógépnek, hogy ez bizony nagyon "ritka" keverék volt, tessék rendesebben adagolni az üzemanyagot!
A kérdés a következő: ki tudja megmagyarázni, hogy a lambda szonda szerinti oxigén többlet miből származik, ha egyáltalán valós adatot küld a lambda szonda, avagy nem is ezzel van a baj, hanem azzal, hogy a lambda szonda esetleg nem is az oxigént veszi csak figyelembe, hanem valami mást is, amire nem gondolunk. Változatlanul nem tartom valószínűnek azt, hogy a több elégett üzemanyaghoz kevesebb oxigén kell! Várom a logikus, elfogadható magyarázatot bárkitől! Gondolok itt azon szakemberekre, akik jártasak a belső égésű motorok lelkivilágában.
További jó bubigyártást!
U.i. Ezt a posztot Patkolttojásnak köszönhetjük!